responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 463


بخواند يا از طرف ديگرى وكيل شده باشد .
4 - اگر صيغه عقد را وكيل يا ولى زن و شوهر اجرا مىكند بايد زن و شوهر را با نام بردن يا با اشاره و مانند آن معلوم كند ، پس در جايى كه چند زن و چند مرد حضور دارند ، اگر وكيل بى آن كه زن و مرد را معلوم كند بگويد : موكل خود را به عقد ازدواج تو در آوردم ، يا كسى كه چند دختر دارد يكى از دخترانش را به طور نامعلوم به عقد مردى در آورد عقد باطل است .
5 - اكراه و زور در بين نباشد و زن و مرد به ازدواج راضى باشند ، ولى اگر زن ظاهرا به اصرار اجازه دهد و معلوم باشد كه قلبا راضى است عقد صحيح است .
" مسأله 2586 " اگر در عقد يك حرف غلط خوانده شود كه معنا را عوض كند عقد باطل است .
" مسأله 2587 " كسى كه دستور زبان عربى را نمىداند ، اگر قرائتش صحيح باشد و معناى هر كلمه از عقد را جداگانه بداند و قصد انشاء نمايد و از هر لفظى معناى آن را قصد كند مىتواند عقد را بخواند .
" مسأله 2588 " اگر زنى را براى مردى بدون اجازه آنان عقد كنند و بعدا زن و مرد بگويند به آن عقد راضى هستيم و آن را اجازه نمايند عقد صحيح است . همچنين اگر بدون اجازه و اطلاع يكى از آن دو باشد و پس از عقد به آن راضى شود و آن را اجازه نمايد عقد صحيح است .
" مسأله 2589 " اگر زن و مرد يا يكى از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند ، در صورتى كه پس از خواندن عقد به آن راضى شوند و آن را اجازه نمايند عقد صحيح است . همچنين اگر عقد را به وكالت اجبارى از طرف آنان خوانده باشند و بعد راضى شوند و اجازه نمايند عقد صحيح است ، هر چند در هر دو صورت احتياط مستحب آن است كه صيغه را دوباره بخوانند .
" مسأله 2590 " پدر و جد پدرى مىتوانند براى فرزند نا بالغ يا ديوانه خود كه به حال ديوانگى بالغ شده است همسر انتخاب كنند و او را عقد نمايند ، و بنابر احتياط واجب بايد ازدواج به مصلحت نا بالغ و يا ديوانه باشد ، و در اين جهت بين عقد دائم يا موقت فرقى وجود ندارد . و پس از آن كه آن بچه بالغ شد يا ديوانه عاقل گرديد ، چنانچه آن ازدواج با رعايت مصلحت او بوده نمىتواند آن را به هم بزند ، و اگر با توجه به مفسده بوده مىتواند آن را به هم بزند ، و اگر در نظر ولى نه مصلحت و نه مفسده داشته بنابر احتياط واجب دوباره عقد را بخوانند .

463

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 463
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست