responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 452


" مسأله 2531 " كسى كه در كشور غير اسلامى اقامت دارد واجب است در حد قدرت و توان از اسلام و تهاجمات وارده بر آن با مراعات شرايط و مراتب امر به معروف و نهى از منكر دفاع نمايد ، همچنين واجب است با مراعات شرايط زير كفار را به اسلام دعوت نمايد :
1 - اين كه حكومت اسلامى به خاطر مصالح مهمترى دعوت و تبليغ به اسلام را در بلاد كفر موقتا ممنوع نكرده باشد .
2 - اين كه صلاحيت و اهليت و نيز قدرت تبليغ اسلام در مناطق كفر را داشته باشد .
3 - اين كه مفسده مهمى پيش نيايد .
و چنانچه تبليغ اسلام مستلزم دادن قرآن به دست كفار است و هتكى در بين نباشد مانعى ندارد .
" مسأله 2532 " معاشرت سالم با كفارى كه در حال جنگ با مسلمانان نيستند و ايجاد رابطه هاى فرهنگى ، سياسى ، تجارى و اقتصادى با آنها از طرف دولت اسلامى يا اشخاص تا زمانى كه خوف تقويت كفر و ترويج فساد و انحراف فكرى يا عملى و ايجاد سلطه از ناحيه آنان بر مسلمانان و كشور اسلامى در بين نباشد اشكال ندارد ، ولى رابطه با كفارى كه در حال جنگ با مسلمانان مىباشند - مخصوصا اگر موجب تقويت آنان شود - جايز نيست .
" مسأله 2533 " معاشرت و رابطه با غير مسلمانان نيز بايد مطابق با مقررات اسلام تنظيم گردد ، بنابراين بايد از كارهايى همچون تخلف از قرارداد و وعده ها ، غش در معامله ، كم فروشى ، خيانت در امانت ، اجحاف و نظاير آن خوددارى شود .
" مسأله 2534 " در روايات اسلامى نسبت به " وفاى به عهد و قراردادها " سفارش اكيد شده است ، از جمله در نهج البلاغه آمده است كه حضرت امير ( ع ) خطاب به مالك اشتر ( ره ) فرمودند : " . . . با دشمن خود نيز اگر عهد و پيمانى منعقد نمودى به آن پايبند باش و از مكر و نقض عهد با او پرهيز كن ، و بدان كه در بين فرائض الهى چيزى كه مردم با همه اختلافاتشان بيشتر بر آن توافق داشته باشند مهمتر از وفاى به عهد نمىباشد " . بنابراين كليه تعهدات و قراردادهاى منعقده بين اشخاص وحتى بين دولتها يا ميان آنها و اشخاص بايد محترم شمرده شود ، و نقض يك طرفه آنها بدون مجوز شرعى و نيز اعمال مكر و خدعه جايز نيست ، همچنين كليه تعهدات دولت اسلامى با دولتهاى كافر غير حربى كه در جهت مصلحت اسلام و مسلمانان منعقد شده باشد محترم خواهد بود . ولى اگر قرارداد يا تعهدى بر اساس مكر و خدعه و استعمار كشور اسلامى از سوى دولت استعمارگر تحميل شده باشد عمل به آن تعهد و قرارداد لازم نيست ، بلكه در


( 1 ) نهج البلاغه عبده ، نامه 53 .

452

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 452
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست