responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 439


حبس ملك

صدقه

حبس ملك " مسأله 2466 " انسان مىتواند ملك خود را بدون اين كه وقف كند براى انجام كارهاى خيريه يا عبادت حبس كند ، يعنى استفاده از آن را منحصر در كارهاى خيريه و عبادت نمايد . پس چنانچه آن را عملا براى استفاده اين گونه امور در آورد " حبس " محقق شده و نمى تواند آن را به هم بزند ، ولى اگر براى مدت محدودى - مثلا ده سال - حبس كرده باشد ، پس از انقضاى آن مدت به ملكيت او يا كسانى كه هنگام مرگ وارث او بودند باز مىگردد .
" مسأله 2467 " در حبس ملك نيز - نظير وقف - بلوغ و عقل صاحب ملك شرط ست ، همچنين نبايد سفيه باشد و يا اين كه به واسطه ورشكستگى توسط حاكم شرع از تصرف در اموالش منع شده باشد .
صدقه " مسأله 2468 " " صدقه " بر دو قسم است :
1 - صدقه واجب ، نظير : زكات مال ، زكات فطره ، رد مظالم ( يعنى جبران تجاوزات انسان به اموال مردم با جهل به صاحبان آنها كه به اجازه مجتهد جامع الشرايط صدقه داده مىشود ) و كفاره هاى گوناگون .
2 - صدقه مستحب ، يعنى احسان و اعانت مالى به ديگران كه در باره خواص و آثار آن روايات زيادى وارد شده است .
" مسأله 2469 " صدقه دهنده علاوه بر اين كه بايد بالغ ، عاقل و غير سفيه باشد و به واسطه ورشكستگى توسط حاكم شرع از تصرف در اموالش منع نشده باشد ، بايد قصد قربت هم داشته باشد و صدقه را بدون عوض به شخص مورد صدقه بدهد .
" مسأله 2470 " صدقه دهنده پس از تحويل دادن نمىتواند آن را به هم بزند و صدقه را پس بگيرد ، هر چند آن شخص از ارحام و بستگان او نباشد .
" مسأله 2471 " كسى كه صدقه مستحب را مىگيرد لازم نيست مسلمان يا مؤمن باشد ، بلكه به كافر فقيرى كه از اهل ذمه باشد نيز مىتوان صدقه مستحب داد .
" مسأله 2472 " سيد مىتواند صدقات واجب يا مستحب خود را به سيد يا غير سيد بدهد . و غير سيد مىتواند صدقه مستحب خود را به سيد بپردازد ، و در مورد كفارات ورد مظالم خلاف احتياط است ، و صدقه واجب خود - نظير زكات مال و زكات فطره - را

439

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 439
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست