responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 438


هر چند بهاى ملك موقوفه از يك سوم دارايى او بيشتر باشد .
" مسأله 2459 " اگر ملكى نظير درختان يك باغ را بر افراد خاصى وقف نمايد به گونه اى كه ميوه آن درختان در ملك آن افراد حادث شود آنان مالك ميوه مىشوند ، و چنانچه سهم هر يك از افراد به حد نصاب زكات برسد بايد زكات آن را بپردازد ، ولى چنانچه واقف درختان باغ را براى جهتى از جهات عمومى - مانند عنوان فقرا - وقف نمايد نه براى افراد خاص ، تعلق زكات به ميوه آنها معلوم نيست .
" مسأله 2460 " اگر ملك وقف به طور كلى خراب شود ، باقى ماندن عرصه آن به وقفيت در بعضى موارد محل اشكال است ، ولى بجاست احتياط شود .
" مسأله 2461 " قبرستانهايى كه وقف بوده و در مسير خيابان قرار مىگيرند از وقف بودن خارج نمىشوند ، و تصرف و نيز خريد و فروش آنها جايز نيست ، ولى عبور و مرور از آنها اگر هتك اموات نباشد اشكال ندارد . و در صورتى كه قبرستان ملك شخصى افراد باشد هرگونه تصرف در آن بستگى به رضايت صاحب ملك دارد .
" مسأله 2462 " فرشى را كه براى حسينيه وقف كرده اند نمىشود براى نماز به مسجد ببرند ، همچنين انتقال كليه ابزار و وسايلى كه براى محل خاصى وقف شده به محل ديگر جايز نيست .
" مسأله 2463 " اگر ملكى را براى تعمير مسجدى وقف نمايند ، چنانچه آن مسجد احتياج به تعمير ندارد و احتمال هم نمىرود تا مدتى به تعمير احتياج پيدا كند ، در صورتى كه غير از تعمير احتياج ديگرى نداشته باشد و منافع ملك در معرض تلف ، و نگهدارى آن لغو و بيهوده باشد مىتوانند منافع آن ملك را به مصرف مسجدى كه به تعمير احتياج دارد برسانند .
" مسأله 2464 " اگر ملكى را به اين منظور وقف كنند كه سود آن را صرف تعمير مسجد و كمك به امام جماعت و مؤذن و خادم مسجد نمايند ، چنانچه سهم هر يك معلوم نباشد بايد نخست مسجد را تعمير نمايند آنگاه زيادى آن را بين امام جماعت و مؤذن و خادم به طور مساوى قسمت نمايند ، و بهتر آن است كه با يكديگر مصالحه كنند .
" مسأله 2465 " وقف بودن هر چيز به يكى از راه هاى زير ثابت مىشود :
1 - شهرت بين مردم ، به گونه اى كه موجب يقين يا اطمينان گردد .
2 - اقرار كسى كه ملك در اختيار او است ، يا در نبودن او وارثانش اقرار نمايند .
3 - مردم با آن به گونه ملك موقوفه عمل نمايند .
4 - شهادت دو مرد عادل

438

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست