responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 436


شرايط ضمن وقف

توليت و نظارت بر وقف

محل اشكال است ، ولى وقف براى اشخاصى كه بعضى از آنان متولد شده اند صحيح است ، و آنان كه به دنيا نيامده اند پس از تولد با ديگران شريك مىشوند .
" مسأله 2447 " اگر چيزى را بر خودش وقف كند كه در آمد آن را به مصرف زندگى خود برساند صحيح نيست ، بلكه اگر آن را وقف كند كه سود آن را پس از مرگ مثلا خرج مقبره اش نمايند نيز محل اشكال است ، ولى اگر مثلا مالى را براى فقرا وقف كند و بعد خودش فقير شود مىتواند از منافع وقف استفاده نمايد .
" مسأله 2448 " چيزى كه وقف مىشود بايد عين آن موجود و مشخص باشد ، بنابراين وقف كردن دين مانند اين كه بگويد : آنچه را از فلانى طلب دارم وقف نمودم ، يا وقف نمودن چيزى كه مشخص نيست مانند اين كه بگويد : يكى از باغهايم را وقف نمودم صحيح نيست .
همچنين اگر منافع چيزى را وقف كند مثلا بگويد : منافع و استفاده خانه ام را وقف نمودم صحيح نمىباشد ، ولى وقف كردن خانه براى سكونت در آن يا وقف درخت براى استفاده از ميوه آن صحيح است ، هر چند هنگام وقف ميوه درخت موجود نباشد .
" مسأله 2449 " مصرفى كه ملك را براى آن وقف مىكند بايد معين و حلال باشد ، بنابراين اگر ملك خود را براى يكى از چند مسجد بدون تعيين آن وقف نمايد ، يا آن را براى ترويج باطل و نظاير آن وقف كند صحيح نيست .
شرايط ضمن وقف :
" مسأله 2450 " شرايطى را كه واقف براى استفاده از وقف قرار مىدهد در صورتى كه مشروع باشد صحيح است و بايد به آنها عمل شود . به عنوان مثال اگر براى سكونت طلاب در مدرسه شرط نمايد كه نماز شب بخوانند بايد به آن شرط عمل نمايند ، و اگر نه نمىتوانند در آن مدرسه سكونت داشته باشند .
" مسأله 2451 " اگر مثلا خانه اى را براى اشخاص خاصى وقف نمايد و از ظاهر وقف يا نشانه هاى ديگر معلوم شود كه منظور واقف حفظ عنوان خانه بوده است ، تغيير آن به چيز ديگر - مانند مغازه - جايز نيست ، بلكه اگر احتمال هم داده شود بنابر احتياط واجب آن را تغيير ندهند .
توليت و نظارت بر وقف :
" مسأله 2452 " اگر براى چيزى كه وقف كرده متولى معين كند بايد مطابق قرارداد او رفتار نمايند . و اگر معين نكند چنانچه بر افراد مخصوصى وقف كرده باشد ، نسبت

436

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 436
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست