responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 435


صحيح است .
" مسأله 2440 " لازم نيست در وقف صيغه خاصى بخوانند ، بلكه با هر لفظ يا عملى وقف بودن چيزى را بفهماند و آن را تحويل دهد وقف صحيح است و به قبول نياز نيست ، حتى در وقف خاص نيز بنابر اقوى نيازى به قبول نيست . پس اگر به قصد وقف ملكى را تحويل متولى يا موقوف عليه دهد يا مثلا فرش را به قصد وقف در مسجد بيندازد و روى آن نماز بخوانند وقف صحيح است .
" مسأله 2441 " زمينى كه براى مسجد وقف شده پس از آن كه واقف به قصد مسجد بودن اجازه دهد كه در آن نماز بخوانند ، همين كه يك نفر در آن به قصد مسجد نماز خواند وقف تحقق مىيابد ، همچنين است اگر واقف آن را تحويل متولى دهد .
" مسأله 2442 " اگر ملكى را براى وقف معين كند و پيش از خواندن صيغه وقف يا تحويل دادن آن به قصد وقف پشيمان شود يا از دنيا برود وقف صحيح نيست .
" مسأله 2443 " وقف بايد منجز و بدون ترديد انجام شود ، پس اگر واقف آن را مشروط به شرطى كند كه وجود آن شرط در حال يا آينده قطعى يا محتمل باشد دو صورت دارد :
الف - چنانچه آن شرط دخالتى در صحيح بودن وقف ندارد ، صحت وقف محل اشكال است ، مثل اين كه بگويد : " اگر خداوند پسرى به من عطا كرد خانه ام وقف باشد " .
ب - اگر آن شرط در نظر واقف قطعى است و در صحت وقف دخالت دارد ، وقف صحيح است ، مانند اين كه بگويد : " اگر آن خانه مال من باشد آن را وقف نمودم " .
" مسأله 2444 " كسى كه مالى را وقف مىكند اگر از موقع خواندن صيغه براى هميشه مال را وقف كند وقف صحيح است ، ولى اگر - به عنوان مثال - بگويد : " اين مال بعد از مردن من وقف باشد " يا " تا ده سال وقف باشد و بعد از آن نباشد " يا " تا ده سال وقف باشد بعد پنج سال وقف نباشد و دوباره وقف باشد " وقف بودنش محل اشكال است ، ولى در دو صورت اخير احوط آن است كه بر طبق آن عمل كنند و احكام حبس را بر آن جارى نمايند .
" مسأله 2445 " وقف در صورتى صحيح است كه مال وقف را به تصرف متولى وقف يا كسى كه براى او وقف شده يا وكيل و يا ولى او بدهند ، ولى اگر چيزى را بر اولاد صغير خود وقف كند و به قصد اين كه وقف آنان باشد از طرف آنان نگهدارى نمايد وقف صحيح است .
" مسأله 2446 " اگر مالى را براى كسانى كه به دنيا نيامده اند وقف كند صحت آن

435

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست