responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 427


نيست ، چنانچه صاحب مال آن را با تمكن از نگهدارى بگذارد و برود و اين شخص هم مال را بر ندارد و تلف شود ، كسى كه امانت را قبول نكرده ضامن نيست ، ولى بنابر احتياط مستحب در صورت امكان آن را نگهدارى نمايد . و اگر صاحب مال تمكن از حفظ آن ندارد يا اين كه غايب است و اطلاع از وضع مال ندارد و مال قابل توجهى در معرض تلف باشد ، احتياط واجب آن است كه در صورت امكان آن را نگهدارى نمايد .
" مسأله 2394 " هر كدام از امانتگذار و امانتدار هر گاه بخواهند مىتوانند عقد امانت را به هم بزنند . و اگر امانتدار منصرف شده و عقد امانت را به هم بزند ، در صورت امكان بايد هر چه زودتر امانت را به صاحب آن يا وكيل و يا ولى او برساند و يا به آنان خبر دهد كه حاضر به نگهدارى نيست ، و اگر بدون عذر نرساند و خبر هم ندهد و امانت تلف شود ضامن است و بايد عوض آن را بدهد .
" مسأله 2395 " كسى كه امانتى را پذيرفته و براى نگهدارى آن جاى مناسبى ندارد لازم است در تهيه جاى مناسب تلاش كند ، و به گونه اى آن را نگهدارى نمايد كه مردم نگويند در امانت خيانت يا در حفظ آن كوتاهى كرده است ، و اگر در جايى كه مناسب نيست بگذارد و تلف شود ضامن است .
" مسأله 2396 " كسى كه امانت را قبول مىكند اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكند و زياده روى هم ننمايد و اتفاقا آن امانت تلف شود ضامن نيست ، ولى اگر به اختيار خودش آن را تلف كند يا در جايى بگذارد كه امن و مناسب براى نگهدارى نيست و تلف شود بايد عوض آن را به صاحبش بدهد ، مگر اين كه جايى محفوظتر از آن نداشته باشد و نتواند امانت را به صاحبش يا به كسى كه بهتر حفظ مىكند برساند كه در اين صورت ضامن نمىباشد .
" مسأله 2397 " اگر امانتدار مىترسد مال امانت نزد او از بين برود يا به سرقت برده شود ، چنانچه مىتواند بايد امانت را به صاحب آن يا وكيل او رد نمايد ، و چنانچه دسترسى به آنها ندارد بايد آن را به حاكم شرع بدهد تا براى صاحبش حفظ نمايد ، و اگر حاكم شرع نباشد يا دسترسى به او ندارد بايد آن را نزد شخص امينى كه قدرت حفظ آن را دارد به امانت بگذارد .
" مسأله 2398 " اگر امانتگذار ديوانه شود يا بميرد وديعه باطل مىشود ، و امانتدار بايد فورا امانت را به ولى ديوانه يا وارث ميت برگرداند يا به آنها خبر دهد ، و اگر بدون عذر شرعى آن را تحويل ندهد و از خبر دادن هم كوتاهى كند و امانت تلف شود ضامن است ، اما اگر براى آن كه وارث يا وصى حقيقى را بشناسد و يا بفهمد كه ميت وارث ديگرى دارد يا نه ، امانت را تحويل نداده و خبر هم ندهد ولى در حفظ آن كوتاهى نكند و امانت تلف شود

427

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 427
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست