responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 423


و عوارض آن مستند به نقص و نارسايى آزمايشگاه باشد مسئول آزمايشگاه ضامن است ، و اگر مستند به پزشك باشد پزشك ضامن است ، مگر اين كه شرط عدم ضمان كرده باشند كه در اين صورت پزشك ضامن نيست .
" مسأله 2375 " اگر مادر احتياج به عمل سزارين داشته باشد و در اثر تأخير آسيبى به مادر يا بچه وارد شود يا منجر به مرگ يكى از آنان گردد ، چنانچه مرگ يا آسيب مستند به كسى نباشد هيچ كس ضامن نيست ، ولى اگر به كسى مستند باشد همان فرد ضامن خواهد بود ، مگر اين كه شرط عدم ضمان كرده باشد و تقصير و كوتاهى نيز از او سر نزده باشد .
" مسأله 2376 " اگر كسى بچه اى را با اجازه ولى او ختنه كند و ختنه كننده متخصص باشد و ضررى به آن بچه برسد يا بميرد ، چنانچه به طور معمول ختنه كرده باشد ضامن نيست ، ولى اگر به طور معمول ختنه نكرده يا ختنه كننده متخصص نباشد ضامن خواهد بود .
" مسأله 2377 " كسى كه مسئوليت انجام كار مشروعى را در ارگان يا مؤسسه اى قبول كرده است در حقيقت امانتى را قبول نموده و لازم است مسئوليت خود را به طور صحيح و كامل انجام دهد ، در غير اين صورت علاوه بر اين كه گناه كرده نسبت به حقوق و دستمزدى كه دريافت نموده ضامن مىباشد .
" مسأله 2378 " اگر كسى بدون مراعات مصلحت عابرين در جاده عمومى آب بپاشد يا برف و مانند آن كه موجب لغزندگى است بريزد يا كالايى را بگذارد و يا اتومبيل خود را پارك نمايد كه موجب تنگى يا مسدود شدن جاده شود و در اثر آن آسيب جانى يا مالى به كسى وارد گردد ضامن خواهد بود .
" مسأله 2379 " اگر در اثر مسامحه و تخلف در رانندگى تصادفى پيش آيد و آسيب جانى يا مالى به كسى برسد راننده اتومبيل ضامن خواهد بود .
" مسأله 2380 " اگر در اثر مسامحه و تخلف در رانندگى كسى كشته شود قتل شبه عمد است ، ولى چنانچه بدون مسامحه و تخلف قتلى صورت پذيرد قتل خطايى مىباشد .
و ديه قتل در احكام ديات بيان خواهد شد .


( 1 ) به مسأله " 3254 " و بعد از آن مراجعه شود .

423

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست