responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 405


وكيل بگيرد و نمى تواند كسى را از طرف خودش وكيل نمايد .
" مسأله 2266 " اگر وكيل با اجازه موكل فرد ديگرى را از طرف او وكيل كند وكيل نمىتواند او را بر كنار نمايد ، و اگر وكيل اول بميرد يا بر كنار شود وكالت وكيل دوم باطل نمىشود . ولى اگر وكيل با اجازه موكل فرد ديگرى را از طرف خودش وكيل كند ، هم موكل و هم وكيل اول مىتوانند وكيل دوم را بر كنار نمايند ، و اگر وكيل اول بميرد يا بر كنار شود وكالت وكيل دوم باطل مىشود .
" مسأله 2267 " اگر شخصى چند نفر را براى انجام كارى وكيل كند يكى از سه صورت را دارد :
الف - اگر به آنها اجازه دهد كه هر كدام به تنهايى در آن كار اقدام كند ، هر كدام از آنان مىتواند آن كار را انجام دهد ، و چنانچه يكى از آنان بميرد يا بر كنار شود وكالت ديگران باطل نمىشود .
ب - اگر به آنان گفته باشد كه با هم انجام دهند ، نمىتوانند به تنهايى اقدام نمايند ، و چنانچه يكى از آنان بميرد يا بر كنار شود وكالت ديگران هم باطل مىشود .
ج - اگر نگفته باشد كه با هم يا به تنهايى انجام دهند و از ظاهر حرف او هم مشخص نباشد ، در اين صورت نيز نمىتوانند به تنهايى اقدام كنند .
" مسأله 2268 " هر گاه وكيل يا موكل بميرد يا ديوانه هميشگى شود وكالت باطل مىشود ، و اگر گاهى ديوانه يا بيهوش شود بنابر احتياط نبايد به معامله اى كه وكيل انجام مىدهد ترتيب اثر دهند .
" مسأله 2269 " اگر چيزى كه براى تصرف در آن وكيل شده يا موضوع و مورد وكالت از بين برود وكالت باطل مىشود .
" مسأله 2270 " اگر موكل براى كارى كه وكيل انجام مىدهد چيزى قرار دهد ، پس از انجام آن كار بايد به قرار خود عمل نمايد .
" مسأله 2271 " اگر وكيل در نگهدارى اموالى كه در اختيار او است كوتاهى كند يا در غير آن مقدارى كه به او اجازه داده اند تصرف كند و اموال تلف شود ضامن است و بايد جبران نمايد ، ولى اگر كوتاهى نكند و در غير از مقدارى كه اجازه دارد تصرف نكند و به طور اتفاق آن مال از بين برود ضامن نيست .
" مسأله 2272 " اگر دو نفر در اصل وكالت اختلاف پيدا كنند ، ادعاى كسى كه منكر آن است با قسم مقدم مىباشد ، و اگر در ضايع شدن مال مورد وكالت يا در كوتاهى وكيل در حفظ آن اختلاف نمايند ، ادعاى وكيل با قسم مقدم است .

405

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 405
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست