responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 404


" مسأله 2257 " كارى را كه انسان نمىتواند انجام دهد يا شرعا نبايد انجام دهد ، نمىتواند براى انجام آن از طرف ديگرى وكيل شود ، مثلا كسى كه در احرام حج است چون نبايد صيغه عقد زناشويى را بخواند ، نمىتواند براى خواندن صيغه از طرف ديگرى وكيل شود .
" مسأله 2258 " اگر انسان كسى را براى انجام تمام كارهاى خودش وكيل كند صحيح است ، ولى اگر براى يكى از كارهاى خود وكيل نمايد و كار خاصى را در نظر گرفته باشد بايد آن را معين كند ، و اگر نه وكالت صحيح نيست .
" مسأله 2259 " وكالت براى دفاع از متهم در دادگاه اشكال ندارد . ولى چنانچه وكيل يقين به محق نبودن شخص متهم از نظر شرعى داشته باشد وكالت براى دفاع از او جايز نيست ، مگر اين كه به نحوى به حقوق او تجاوز شده باشد كه در اين صورت دفاع از حقوق مشروع او اشكال ندارد ، بلكه در بعضى موارد واجب مىباشد .
" مسأله 2260 " وكالت در آباد كردن زمينهاى موات ، صيد كردن ماهىها و به طور كلى در به دست آوردن چيزهاى مباح صحيح است ، و آنچه را كه وكيل به قصد موكل خود آباد يا صيد مىكند و يا به دست مىآورد ملك موكل مىباشد .
" مسأله 2261 " كافر مىتواند از طرف مسلمان وكيل شود ، چنان كه مسلمان نيز مىتواند وكيل كافر شود .
" مسأله 2262 " وكالت عقد جايز است و هر يك از دو طرف مىتواند آن را به هم بزند .
مگر اين كه در ضمن عقد لازمى به هم نزدن آن شرط شده باشد ، مثلا در ضمن عقد ازدواج شرط كنند كه زن تا پنجاه سال از طرف شوهر وكيل باشد كه هر گاه شوهر دو ماه به او خرجى ندهد يا مسافرت طولانى نمايد خود را طلاق دهد و شرط كنند كه شوهر او را عزل نكند ، كه در اين صورت اين وكالت تا پنجاه سال پابرجاست و شوهر نمىتواند آن را به هم بزند .
" مسأله 2263 " در مواردى كه مىتوان وكالت را به هم زد اگر موكل وكيل خود را بر كنار نمايد ، بعد از آن كه خبر به او رسيد نمىتواند آن كار را انجام دهد ، ولى اگر پيش از رسيدن خبر آن كار را انجام داده باشد صحيح است .
" مسأله 2264 " وكيل مىتواند از وكالت كناره گيرى كند ، و اگر موكل غايب هم باشد اشكال ندارد .
" مسأله 2265 " وكيل نمىتواند كارى را كه براى آن وكيل شده به ديگرى بسپارد ، مگر اين كه موكل به او اجازه وكيل گرفتن را داده باشد ، كه در اين صورت به هرگونه كه به او اجازه داده مىتواند رفتار نمايد . همچنين است اگر از ظاهر امر مشخص باشد كه اجازه وكيل گرفتن را داده است ، مثلا كار به گونه اى باشد كه معلوم است خود وكيل به تنهايى نمىتواند انجام دهد . و چنانچه موكل گفته باشد كه براى من وكيل بگير ، بايد از طرف او

404

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست