responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 396


قابل استفاده نباشد يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد ، اجاره نسبت به مدت باقيمانده باطل مىشود ، و مستاجر مىتواند اجاره همه مدت را به هم بزند و نسبت به مقدارى كه استفاده كرده به احتياطى كه در مسأله " 2219 " گفته شد عمل نمايد .
" مسأله 2223 " اگر قسمتى از متعلق اجاره خراب شود - مثلا خانه اى كه دو اطاق دارد يك اطاق آن خراب شود - مسأله دو صورت دارد :
الف - چنانچه عقد اجاره فقط بر عين ساختمان سابق قرار گرفته باشد ، اجاره باطل است و مستاجر نسبت به مقدارى كه استفاده كرده به احتياطى كه در مسأله " 2219 " گفته شد عمل نمايد .
ب - چنانچه ساختمان سابق هيچ گونه خصوصيتى نداشته باشد ، چنانچه موجر فورا آن را بسازد و هيچ مقدار از استفاده آن از بين نرود اجاره باطل نمىشود ، و مستاجر هم نمىتواند اجاره را به هم بزند ، ولى اگر ساختن آن به قدرى طول بكشد كه مقدارى از استفاده مستأجر از بين برود اجاره آن مقدار باطل مىشود ، و مستاجر مىتواند همه اجاره را به هم بزند و نسبت به مقدارى كه استفاده كرده به احتياطى كه در مسأله " 2219 " بيان شد عمل نمايد .
" مسأله 2224 " اگر چيزى را كه اجاره كرده كسى غصب نمايد دو صورت دارد :
الف - اگر پيش از آن كه تحويل بگيرد كسى آن را غصب نمايد ، مستأجر مىتواند اجاره را به هم بزند و چيزى را كه به موجر داده پس بگيرد ، يا اجاره را به هم نزند و اجاره مدتى را كه در تصرف غصب كننده بوده به ميزان متعارف از او بگيرد .
ب - اگر پس از آن كه تحويل گرفت كسى آن را غصب نمايد ، نمىتواند اجاره را به هم بزند و فقط حق دارد كرايه آن چيز را به مقدار متعارف از غصب كننده بگيرد .
" مسأله 2225 " اگر پيش از آن كه مدت اجاره تمام شود موجر متعلق اجاره را به مستأجر يا فرد ديگرى بفروشد ، اجاره به هم نمىخورد و مستاجر بايد مال الاجاره را به فروشنده بپردازد ، ولى اگر به غير مستأجر بفروشد ، حق ندارد پيش از پايان مدت اجاره آن را تحويل خريدار بدهد .
" مسأله 2226 " اگر موجر يا مستأجر بميرد اجاره باطل نمىشود ، مگر اين كه مستأجر بميرد و در قرارداد اجاره شرط شده باشد فقط شخص مستأجر از آن چيز استفاده كند .
و اگر متعلق اجاره از آن موجر نباشد - مثلا ديگرى وصيت كرده باشد كه تا شخص موجر زنده است منفعت آن چيز مال او باشد - چنانچه پيش از تمام شدن مدت اجاره بميرد اجاره باطل مىشود .

396

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست