responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 378


" مسأله 2120 " اگر شرط نكنند كه يكى از شريكها بيشتر منفعت ببرد ، چنانچه سرمايه آنان به يك اندازه باشد سود و زيان را هم به يك اندازه مىبرند ، و اگر سرمايه آنان به يك اندازه نباشد سود و زيان هر يك از شركا به نسبت سرمايه آنهاست ، چه همگى به يك اندازه كار كنند يا يكى كمتر كار كند و يا اصلا كار نكند . ولى اگر يكى از آنها با اجازه ديگر شركا كار كند و قصد مجان نداشته باشد مزد كار خود را طلبكار خواهد بود .
" مسأله 2121 " شريكى كه اختيار سرمايه شركت با او است بايد به قرارداد شركت عمل كند ، مثلا اگر قرار گذاشته اند نسيه بخرد يا نقد بفروشد يا جنس را از محل مخصوصى بخرد بايد به همان قرارداد رفتار نمايد . و اگر قرار خاصى نگذاشته باشند بايد به صورت متعارف داد و ستدى نمايد كه براى شركت ضرر نداشته باشد ، به عنوان مثال اگر معمول است كه نقد بفروشد يا مال شركت را در مسافرت همراه خود نبرد بايد به همين گونه عمل نمايد .
" مسأله 2122 " شريكى كه با سرمايه شركت معامله مىكند اگر خلاف قرارداد معامله نمايد و خسارتى به شركت وارد آيد ضامن است ، و معامله اى هم كه كرده احتياج به اجازه شركاى ديگر دارد ، همچنين اگر با او قرار خاصى نگذاشته باشند و خلاف متعارف معامله نمايد ضامن است . ولى در هر دو صورت معامله هاى بعدى او كه مطابق قرار داد يا به طور متعارف انجام مىشود صحيح خواهد بود .
" مسأله 2123 " شريكى كه با سرمايه شركت معامله مىكند اگر زياده روى ننمايد و در نگهدارى سرمايه كوتاهى نكند و اتفاقا تمام يا مقدارى از آن تلف شود ضامن نيست .
" مسأله 2124 " اگر شريك چيزى را براى خود به طور نسيه بخرد سود و زيان آن مربوط به خود او است ، ولى اگر براى شركت بخرد و معامله نسيه متعارف باشد يا از طرف ساير شركا اجازه داشته باشد يا در صورتى كه اجازه نداشته پس از معامله اجازه دهند ، سود و زيان آن مربوط به شركت خواهد بود .
" مسأله 2125 " اگر پس از معامله يكى از شركا معلوم شود كه اصل شركت باطل بوده ، معامله اى كه انجام گرفته فضولى است ، پس اگر شريكها بگويند به آن معامله راضى هستيم معامله صحيح و اگر نه باطل مىباشد . و هر كدام از آنان كه بدون قصد مجان براى شركت كارى كرده است و كارش با اجازه شركا بوده ، مىتواند مزد زحمتهاى خود را به اندازه متعارف از شريكهاى ديگر بگيرد .
" مسأله 2126 " تشكيل شركتهاى تجارى و تعاونى - از هر نوعى كه باشد - بر اساس شرايط ذكر شده صحيح است ، همچنين اگر چيزهايى را كه شارع نهى نكرده در شركت

378

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 378
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست