responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 368


قيمت بگيرد و نمى تواند معامله را به هم بزند :
الف - پس از معامله در كالا تصرف كرده باشد ، به گونه اى كه مردم بگويند به طورى كه تحويل گرفته باقى نمانده است .
ب - پس از تحويل كالا عيب ديگرى در آن پديد آيد ، ولى اگر فقط خريدار تا مدتى حق به هم زدن معامله را داشته باشد و در آن مدت عيب ديگرى در كالا پيدا شود - اگر چه آن را تحويل گرفته باشد - مىتواند معامله را به هم بزند ، و نيز اگر حيوان معيوبى را بخرد و پيش از گذشتن سه روز و بدون كوتاهى خريدار عيب ديگرى پيدا كند - اگر چه آن را تحويل گرفته باشد - مىتواند معامله را به هم بزند .
مورد هفتم - پس از انجام معامله آشكار شود مقدارى از كالا يا عوض مشخص آن مال ديگرى بوده و صاحب آن راضى نشود ، كه در اين صورت خريدار يا فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند ، و آن را " خيار تبعض صفقه " مىنامند .
مورد هشتم - فروشنده ويژگيهاى كالاى معينى را كه خريدار نديده به او بگويد ولى بعد معلوم شود حقيقت نداشته است ، كه در اين صورت خريدار مىتواند معامله را به هم بزند ، همچنين اگر خريدار خصوصيات عوض معينى را كه مىدهد بگويد و بعد معلوم شود طورى كه تعريف كرده نبوده است ، فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند . و به آن " خيار رؤيت " مىگويند .
مورد نهم - خريدار پول كالايى را كه به طور نقد خريده تا سه روز نپردازد و فروشنده هم كالا را تحويل نداده باشد ، كه در اين صورت - چنانچه خريدار شرط نكرده باشد كه دادن پول را تأخير بيندازد و شرط تأخير در تحويل كالا هم نشده باشد - فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند ، و به آن " خيار تأخير " مىگويند .
" مسأله 2077 " اگر كالاى مورد معامله مثل بعضى از ميوه ها باشد كه اگر يك روز بماند فاسد مىشود ، چنانچه خريدار تا پايان آن روز پول آن را ندهد و شرط تأخير تحويل پول يا كالا هم نشده باشد ، فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند .
مورد دهم - كالاى مورد معامله حيوان باشد كه در معامله حيوانات خريدار حق دارد تا سه روز معامله را به هم بزند ، گرچه شرط خيار هم نكرده باشد . به اين مورد " خيار حيوان " گفته مىشود .
مورد يازدهم - فروشنده نتواند كالايى را كه فروخته تحويل دهد ، مثلا ماشينى را كه فروخته به سرقت رود يا خانه اى را كه فروخته ويران شود . و به اين مورد " خيار تعذر تسليم " مىگويند .

368

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 368
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست