responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 367


و به اسم جنس اعلا بفروشند ، در صورتى كه خريدار نمىدانسته مىتواند معامله را به هم بزند .
مورد پنجم - خريدار و فروشنده در ضمن معامله انجام كارى را شرط كنند يا در ضمن معامله شرط كنند كالا داراى شرايط ويژه اى باشد ولى به آن شرط عمل نكنند ، كه در اين صورت ديگرى مىتواند معامله را به هم بزند ، و به آن " خيار تخلف از شرط " مىگويند .
مورد ششم - در كالاى مورد معامله يا عوض مشخص آن عيبى باشد ، و آن را " خيار عيب " مىنامند . پس هر گاه فروشنده يا خريدار بعد از معامله متوجه آن عيب شود بدون حضور و رضايت ديگرى مىتواند معامله را به هم بزند .
" مسأله 2072 " خيار عيب فورى نيست ، هر چند احوط آن است كه پس از فهميدن عيب در مورد به هم زدن معامله يا ساقط كردن خيار اقدام كند و آن را تأخير نيندازد .
" مسأله 2073 " اگر خريدار يا فروشنده بفهمد مال يا عوض مشخصى را كه دريافت كرده عيب دارد ، چنانچه آن عيب پيش از معامله در مال يا عوض آن بوده و او نمىدانسته ، مىتواند معامله را به هم بزند ، و اگر در آن تصرف نموده مىتواند تفاوت قيمت سالم و معيوب را معين نمايد و از طرف پس بگيرد . و اگر معامله به عوض كلى بوده ، فروشنده مىتواند آن را پس دهد و عوض سالم مطالبه نمايد .
" مسأله 2074 " اگر بعد از معامله و پيش از تحويل دادن كالا يا عوض مشخص آن در يكى از آنها عيبى پيدا شود ، خريدار يا فروشنده مىتواند معامله را به هم بزند . ولى اگر بخواهند تفاوت قيمت بگيرند اشكال دارد ، مگر اين كه هر دو طرف راضى باشند .
" مسأله 2075 " در چهار صورت خريدار نمىتواند به علت وجود عيب معامله را به هم بزند يا تفاوت قيمت بگيرد :
الف - چنانچه هنگام معامله از عيب آگاه باشد .
ب - پس از انجام معامله به عيب راضى شود .
ج - هنگام معامله بگويد اگر كالا عيبى داشته باشد پس نمىدهم و تفاوت قيمت هم نمىگيرم .
د - فروشنده هنگام معامله بگويد اين كالا را با هر عيبى كه دارد مىفروشم و خريدار هم به اين معامله راضى شود ، ولى اگر عيبى را معين كند و بعد معلوم شود عيب ديگرى هم دارد ، خريدار مىتواند براى عيبى كه معين نشده معامله را به هم بزند يا اگر در آن تصرف كرده تفاوت قيمت بگيرد .
" مسأله 2076 " در دو صورت اگر خريدار به عيب كالا آگاه شود تنها مىتواند تفاوت

367

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست