responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 306


ولى ندهد .
" مسأله 1741 " جايز نيست بيش از مخارج يك سال به سيد فقير داده شود ، ولى مخارج يك سال در خوراك و پوشاك خلاصه نمىشود ، بلكه اگر سيد فقير داراى زن و فرزند است و هيچ يك از آنان توان تأمين هزينه زندگى خود را ندارند ، مىتوان مخارج متعارف او و نيز مخارج افراد تحت تكفل او همچون : خوراك ، پوشاك ، مسكن ، هزينه تحصيلى فرزندان وحتى جهيزيه دختران او را تأمين نمود .
" مسأله 1742 " براى انتقال خمس چند صورت وجود دارد :
الف - اگر در شهر خمس دهنده نيازمندى نباشد ولى احتمال پيدا شدن او وجود داشته باشد - هر چند نگهدارى خمس تا پيدا شدن مستحق ممكن باشد - مىتواند خمس را با هزينه شخصى خود به جاى ديگر منتقل نمايد ، و اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكند و تلف شود ضامن نيست .
ب - اگر در شهر خمس دهنده نيازمند وجود دارد باز هم مىتواند خمس را با هزينه شخصى خود به شهر ديگر منتقل نمايد ، ولى اگر هنگام بردن در راه تلف شود ضامن است ، هر چند در نگهدارى آن كوتاهى نكرده باشد .
و در دو صورت بالا چنانچه انتقال به شهر ديگر موجب تأخير زياد از پرداخت آن باشد بنابر احتياط منتقل نكند .
ج - اگر در شهر خمس دهنده نيازمند نباشد و احتمال پيدا شدن هم داده نشود ، يا نگهدارى خمس تا پيدا شدن نيازمند ممكن نباشد ، بايد خمس را به شهر ديگرى ببرد و به نيازمند برساند ، و احتياط آن است كه مخارج بردن آن را از خمس بر ندارد . و اگر در نگهدارى آن كوتاهى كند و تلف شود ضامن است ، ولى اگر كوتاهى نكرده باشد چيزى بر او نيست .
د - اگر خمس دهنده با دستور يا اجازه حاكم شرع خمس را به جاى ديگر ببرد ، چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى نكند ولى در بين راه تلف شود ضامن نيست ، همچنين است اگر به كسى بپردازد كه از سوى حاكم شرع وكيل بوده تا خمس را بگيرد و او از آن شهر به شهر ديگر منتقل كند .
ضمنا توجه شود كه در همه صورتهاى چهارگانه پرداخت سهم سادات نيز بايد با اجازه مجتهد جامع الشرايط يا نماينده او انجام شود .
" مسأله 1743 " مستحق نمىتواند خمس را از خمس دهنده گرفته و دوباره به او ببخشد .

306

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 306
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست