responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 305


ب - قسمت ديگر " سهم سادات " است و بايد به مجتهد جامع الشرايط تحويل داده شود يا با اجازه او به سادات فقير يا ساداتى كه در سفر درمانده شده اند - گرچه فقير نباشند - و يا به سيد يتيمى كه فقير باشد داده شود . ولى اگر سهم سادات از سادات مستحق اضافه آيد مجتهد جامع الشرايط آن را به مصارف سهم امام ( ع ) مىرساند ، چنان كه اگر سهم سادات كم آيد مخارج سادات فقير از سهم امام ( ع ) تأمين مىشود . و در حقيقت خمس مخصوصا خمس در آمد كسب و كار حق واحدى است متعلق به امام مسلمين ، ولى بايد كمبود فقراى سادات از ناحيه آن تأمين شود .
" مسأله 1735 " كسى كه خمس را به دست مجتهد جامع الشرايط يا نماينده او نرساند يا به مصرفى كه او اجازه نداده است برساند تكليف از او ساقط نمىشود ، و بايد دوباره خمس مالش را به مجتهدى كه داراى همه شرايط است يا نماينده او بپردازد و يا به مصرفى كه او اجازه مىدهد برساند .
" مسأله 1736 " به سيدى كه در سفر درمانده شده چنانچه سفر او معصيت باشد نبايد خمس بدهند ، مگر اين كه توبه كرده باشد .
" مسأله 1737 " به سيدى كه عادل نيست مىتوان خمس داد ، ولى خمس دادن به سيدى كه گناهكار است و خمس باعث تقويت او در گناه مىشود جايز نيست ، و به سيدى هم كه آشكارا گناه كبيره مىكند - هر چند خمس دادن كمك به معصيت او نباشد - بنابر احتياط واجب نبايد خمس بدهند . همچنين خمس دادن به سيدى كه شيعه دوازده امامى نيست مشكل است .
" مسأله 1738 " اگر به سيد بودن كسى يقين نداريم ، در صورتى كه دو مرد عادل گواهى دهند مىتوان به او خمس داد و ادعاى خود او كافى نيست . و به كسى كه در شهر خود بين مردم به سيد بودن شهرت دارد ، به گونه اى كه موجب يقين يا اطمينان گردد مىتوان خمس داد .
" مسأله 1739 " به مرد يا زن سيدى كه مخارج او بر انسان واجب است - مانند همسر و فرزند و پدر و مادر - نمىتوان خمس داد تا به مصرف مخارجى كه بر عهده شخص خمس دهنده است برساند ، ولى اگر آن سيد يا سيده مخارج ديگرى دارد كه بر عهده خمس دهنده نيست و يا مخارج ديگران بر او واجب است كه نمىتواند تأمين نمايد ، انسان مىتواند به او مقدارى خمس بدهد تا در آن مخارج صرف كند .
" مسأله 1740 " به سيد فقيرى كه مخارجش به عهده ديگرى است و او نمىتواند مخارج آن سيد را بدهد مىتوان خمس داد ، همچنين است اگر بتواند مخارج او را بپردازد

305

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست