responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 288


اضافه بيايد بايد خمس آن را بپردازد ، ولى لازم نيست خمس مهريه خود را بدهد ، هر چند احوط است .
" مسأله 1627 " مالى را كه فقير از راه گرفتن خمس به دست آورده اگر از مخارج ساليانه اش زياد بيايد خمس ندارد ، هر چند خوب است خمس آن را بدهد . ولى آنچه را كه از راه صدقات مستحبى به دست آورده ، بلكه بنابر احتياط آنچه بابت زكات گرفته و از مخارج ساليانه اش اضافه آمده است خمس دارد ، و اگر از مالى كه به او داده اند سودى ببرد ، بايد خمس مقدارى را كه از مخارج ساليانه اش زياد مىآيد بپردازد .
" مسأله 1628 " هر يك از كاسب ، تاجر ، صنعتگر و مانند اينها يك سال پس از شروع به دست آوردن سود بايد خمس آنچه از مخارج ساليانه شان اضافه آمده بپردازند ، همچنين كسى كه شغلش كاسبى نيست اگر اتفاقا داد و ستدى كند و سودى ببرد ، پس از آن كه يك سال از سود بردن او گذشت بايد خمس مقدار اضافه بر مخارج ساليانه را بپردازد .
" مسأله 1629 " درختانى را كه انسان به واسطه ارث مالك شده يا خمس نهال و مخارج كشت آنها را داده است ، اگر در موقعى كه عرفا زمان قطع آنها فرا رسيده و يا زودتر قطع كند ، مقدار رشد آنها از در آمد سال قطع محسوب است . پس آنچه در آن سال صرف مخارج شود خمس ندارد ، ولى بايد خمس آنچه را از مخارج ساليانه زياد آمده بپردازد .
" مسأله 1630 " اگر به عنوان مثال درختى كه خريده و خمسش را داده يا ارث به او رسيده ميوه دهد ، آنچه از مخارج ساليانه زياد بيايد خمس دارد ، و اگر درخت رشد كند يا گوسفند داشتى چاق شود ، رشد درخت يا چاقى گوسفند از در آمد سالى است كه آنها را مىفروشد يا عرفا وقت فروش آنهاست ، پس لازم نيست هر سال حساب نمايد .
" مسأله 1631 " اگر ملكى را براى افراد معينى - مثلا براى فرزندان خود - وقف نمايد ، چنانچه آنان در آن ملك زراعت و درختكارى كنند و از آن سودى به دست آورند و از مخارج ساليانه شان زياد بيايد بايد خمس آن را بپردازند ، همچنين اگر به صورت ديگرى از آن ملك سود ببرند - مثلا اجاره آن را بگيرند - بايد خمس مقدارى را كه از مخارج ساليانه آنان زياد مىآيد بپردازند .
" مسأله 1632 " اگر اجير شود تا كارى را طى چند سال انجام دهد و اجرت همه را يك دفعه دريافت نمايد ، اجرت بر آن سالها تقسيم مىشود ، و آنچه در مقابل كار در سال اول است در آمد آن سال مىباشد .
" مسأله 1633 " اگر از كافر يا كسى كه به دادن خمس عقيده ندارد مالى كه نزد او

288

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 288
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست