responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 226


نماز جماعت

فضيلت نماز جماعت

و اگر ولى موجود نباشد بنابر احتياط واجب وارثان بالغ ميت از سهم خودشان آنها را بجا آورند .
" مسأله 1254 " اگر فتواى مرجع تقليد نايب با فتواى مرجع تقليد ميت تفاوت داشته باشد ، در صورتى كه هنگام اجير شدن خصوصيات عمل تعيين نشده باشد و منصرف به نحو خاصى نيز نباشد ، بايد نايب عمل را طبق فتواى مرجع تقليد خود انجام دهد ، هر چند احتياط آن است كه وصى با نايب شرط كند كه عمل را طورى انجام دهد كه هم مطابق نظر مرجع تقليد ميت و هم مطابق مرجع تقليد خود باشد .
" مسأله 1255 " كسى كه براى انجام نماز يا ساير عبادات اجير شده نمىتواند ديگرى را براى انجام آن اجير نمايد ، مگر در صورتى كه اجير كننده اجازه داده باشد يا اجاره منصرف به انجام عمل توسط شخص اجير نباشد .
" مسأله 1256 " اجير شدن براى انجام عبادات واجب شخص زنده و يا انجام آن به صورت تبرعى جايز نيست ، مگر در نيابت از حج كه اگر شخصى مستطيع شده و از انجام اعمال حج عاجز باشد و اميد هم ندارد كه در آينده بتواند خودش بجا آورد مىتواند نايب بگيرد .
" مسأله 1257 " انسان مىتواند براى بعضى از كارهاى مستحبى - مانند زيارت پيامبر ( ص ) و امامان ( ع ) - از طرف زندگان اجير شود ، همچنين مىتواند كار مستحبى را انجام داده و ثواب آن را به مردگان يا زندگان هديه نمايد .
نماز جماعت فضيلت نماز جماعت :
در مورد اهميت نماز جماعت روايات و احاديث بسيارى از معصومين ( ع ) وارد شده و در يكى از احاديث آمده است : " اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز را دارد ، و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعت ثواب ششصد نماز را دارد ، ( و هر چه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر مىشود تا اين كه شمار آنان به ده نفر برسد ) و هر گاه بيشتر از ده نفر باشند ، اگر تمام درياها مركب ، درختها قلم ، و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند توان نوشتن ثواب يك ركعت از آن را نخواهند داشت " .
" مسأله 1258 " مستحب است نمازهاى يوميه و نماز ميت و نماز آيات را به جماعت بخوانند ، و در نمازهاى يوميه به ويژه نمازهاى صبح ، مغرب و عشا مخصوصا براى


1 - برگرفته از مستدرك الوسائل ، كتاب الصلاه ، باب 1 از ابواب " صلاة الجماعة " ، حديث 3 .

226

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست