responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 224


" مسأله 1239 " بعد از مرگ انسان مىتوان براى نماز و عبادتهاى ديگر او كه در زندگى بجا نياورده فرد ديگرى را اجير نمود ، يعنى به او مزد داد تا آنها را به نيابت از ميت بجا آورد ، و چنانچه بدون مزد هم انجام دهد صحيح است .
" مسأله 1240 " كسى كه براى نماز قضاى ميت نايب شده است بايد مسائل مورد نياز را بداند .
" مسأله 1241 " نايب بايد موقع نيت ، ميت را معين كند و لازم نيست اسم او را بداند ، پس اگر نيت كند از طرف كسى نماز مىخوانم كه براى او اجير شده ام كافى است .
" مسأله 1242 " نايب بايد خود را به جاى ميت فرض كند و عبادتهاى او را قضا نمايد ، بنابراين اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى ميت هديه كند كافى نيست .
" مسأله 1243 " بايد كسى را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را به طور صحيح انجام مىدهد ، بنابراين اگر كسى را اجير كنند و بعد معلوم شود عباداتى را كه به عهده او گذاشته شده انجام نداده يا باطل انجام داده است ، بايد دوباره براى انجام آنها نايب بگيرند .
" مسأله 1244 " هر گاه شك كنند كه نايب عمل را انجام داده يا نه - اگر چه بگويد انجام داده ام - در صورتى كه متهم به دروغگويى باشد بايد دوباره نايب بگيرند ، ولى اگر شك كنند كه عمل او صحيح بوده يا نه ، حكم به صحت آن مىشود .
" مسأله 1245 " كسى را كه عذرى دارد و مثلا نماز خود را نشسته يا با تيمم مىخواند ، بنابر احتياط واجب نمىشود براى نمازهاى ميت نايب گرفت ، اگر چه نمازهاى ميت هم به همين صورت قضا شده باشد .
" مسأله 1246 " مرد را براى زن و زن را براى مرد مىتوان نايب گرفت ، ولى اگر مرد از طرف زن نايب شود بايد حمد و سوره را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بلند بخواند ، و اگر زن از طرف مرد نايب شود بنابر احتياط حمد و سوره را در نمازهاى ذكر شده بلند بخواند . همچنين اگر زن از طرف مرد يا مرد از طرف زن به صورت تبرعى و مجانى نايب شود همين حكم را دارد .
" مسأله 1247 " هر گاه با اجير شرط كنند كه نماز را به گونه مخصوصى انجام دهد بايد به شرط عمل نمايد ، ولى اگر با او شرط نكنند بايد به وظيفه خود عمل كند . و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل نمايد .
" مسأله 1248 " اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند ، بايد مقدارى از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد .

224

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست