responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 172


نمايد ، و لازم نيست براى نماز به جاى ديگر برود ، ولى اگر بتواند بر حصير يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است طورى سجده كند كه به زحمت نيفتد ، نبايد بر فرش و مانند آن سجده نمايد .
" مسأله 937 " اگر بر چيزى كه بدن روى آن آرام نمىگيرد سجده كند باطل است ، ولى اگر روى تشك يا چيز ديگرى كه بعد از سر گذاشتن و مقدارى پايين رفتن آرام مىگيرد سجده كند اشكال ندارد .
" مسأله 938 " نمازگزار بايد در سجده " ذكر " بگويد و گفتن هر ذكرى كافى است ، ولى احتياط واجب آن است كه اگر " سبحان الله " را خواست بگويد سه مرتبه بگويد ، و اگر غير آن را خواست بگويد نيز سه مرتبه بگويد و از اندازه سه مرتبه : " سبحان الله " يا يك مرتبه : " سبحان ربى الا على وبحمده " كمتر نباشد ، و احوط آن است كه تسبيحى را كه بيان شد اختيار نمايد .
" مسأله 939 " مستحب است نمازگزار در سجده ذكر " سبحان ربى الا على وبحمده " را سه يا پنج يا هفت مرتبه بلكه بيشتر بگويد ، ولى در حال بيمارى گفتن يك مرتبه " سبحان الله " كفايت مىكند .
" مسأله 940 " ذكر سجده بايد دنبال هم و به عربى صحيح گفته شود . همچنين بايد به مقدار ذكر واجب بدن آرام باشد ، و در ذكر مستحب هم چنانچه آن را به قصد ذكرى كه براى سجده دستور داده اند بگويد بنابر احتياط واجب آرام بودن بدن لازم است .
" مسأله 941 " اگر به واسطه بيمارى و مانند آن نتواند در سجده آرام بگيرد نمازش صحيح است ، ولى بايد پيش از آن كه از حالت سجده خارج شود ذكر واجب را بگويد .
" مسأله 942 " اگر پيش از آن كه پيشانى به زمين برسد و بدن آرام گيرد عمد ذكر سجده را بگويد ، يا پيش از تمام شدن ذكر عمدا سر از سجده بردارد نمازش باطل مىشود .
" مسأله 943 " اگر پيش از آن كه پيشانى به زمين برسد از روى اشتباه ذكر سجده را بگويد ، چنانچه پيش از آن كه سر از سجده بردارد بفهمد ، بايد دوباره در حال آرام بودن ذكر سجده را بگويد ، و اگر در حال آرام نبودن بدن اشتباها ذكر را گفته است بنابر احتياط دوباره ذكر را به قصد قربت مطلقه بگويد . و چنانچه بعد از آن كه سر از سجده برداشت بفهمد نمازش صحيح است .
" مسأله 944 " اگر موقعى كه ذكر سجده را مىگويد يكى از هفت عضو را عمدا از زمين بردارد ، نماز باطل مىشود ، ولى موقعى كه مشغول گفتن ذكر نيست ، چنانچه بجز پيشانى جاهاى ديگر را از زمين بردارد و دوباره بگذارد اشكال ندارد .

172

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست