responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 165


الا الله والله اكبر " . همچنين مىتواند در يك ركعت حمد و در ركعت ديگر تسبيحات بگويد ، و بهتر است در هر دو ركعت تسبيحات بخواند .
" مسأله 887 " اگر تسبيحات اربعه را بيشتر از سه مرتبه به قصد ذكر بگويد اشكال ندارد ، ولى اگر به قصد آنچه در نماز دستور داده اند بگويد جايز نيست .
" مسأله 888 " بنابر احتياط در تنگى وقت نيز تسبيحات اربعه را سه مرتبه بگويد .
" مسأله 889 " بنابر احتياط واجب بايد مرد و زن در ركعت سوم و چهارم نماز حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند ، و چنانچه به جاى تسبيحات حمد بخوانند بنابر احتياط واجب حتى " بسم الله الرحمن الرحيم " آن را هم آهسته بگويند .
" مسأله 890 " كسى كه نمىتواند تسبيحات را ياد بگيرد يا درست بگويد بايد در ركعت سوم و چهارم حمد بخواند .
" مسأله 891 " اگر در يكى از دو ركعت اول نماز به خيال اين كه دو ركعت آخر است تسبيحات بگويد ، چنانچه پيش از ركوع بفهمد بايد حمد و سوره را بخواند ، و اگر در ركوع يا بعد از آن بفهمد نمازش صحيح است ، و بنابر احتياط واجب براى ترك هر يك از حمد و سوره دو سجده سهو بجا آورد ، و بنابر احتياط در هر دو صورت براى زيادى تسبيحات نيز دو سجده سهو بجا آورد .
" مسأله 892 " اگر در يكى از دو ركعت آخر نماز به خيال اين كه در دو ركعت اول است حمد بخواند ، يا در دو ركعت اول نماز به گمان اين كه در دو ركعت آخر است حمد بخواند - چه پيش از ركوع بفهمد و يا بعد از آن - نمازش صحيح است .
" مسأله 893 " اگر در ركعت سوم يا چهارم بخواهد حمد بخواند و بدون قصد تسبيحات به زبانش بيايد ، يا بخواهد تسبيحات بخواند و حمد به زبانش بيايد ، بايد آن را رها كرده و دوباره حمد يا تسبيحات را با قصد بخواند ، ولى اگر عادتش خواندن همان چيزى بوده كه به زبانش آمده و در قلبش نيز قصد آن را داشته ، مىتواند همان را تمام كند و نمازش صحيح است .
" مسأله 894 " كسى كه عادت دارد در ركعت سوم و چهارم تسبيحات بخواند اگر بدون قصد مشغول خواندن حمد شود ، بايد آن را رها كند و دوباره حمد يا تسبيحات را با قصد بخواند .
" مسأله 895 " اگر نمازگزار در ركعت سوم يا چهارم شك كند كه حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، يكى از چهار صورت را دارد :
الف - چنانچه پيش از خم شدن به ركوع در حالى كه مشغول استغفار نيست شك كند ،

165

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 165
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست