responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 163


ديگرى بخواند ، اگر چه از نصف گذشته باشد يا سوره " توحيد " يا " كافرون " باشد .
" مسأله 872 " دو سوره " فيل " و " قريش " با هم ، و نيز دو سوره " الضحى " و " انشراح " با هم در نماز يك سوره محسوب مىشوند ، و بايد با همان ترتيبى كه در قرآن آمده و با گفتن " بسم الله الرحمن الرحيم " براى هر كدام خوانده شوند .
" مسأله 873 " سوره اى كه نمازگزار مىخواهد بخواند بنابر احتياط واجب بايد " بسم الله الرحمن الرحيم " آن را به نيت همان سوره بگويد ، پس نمىتواند اول " بسم الله الرحمن الرحيم " را بگويد و بعد سوره را انتخاب نمايد ، و يا آن را به قصد سوره اى بگويد و سوره ديگرى بخواند .
" مسأله 874 " بر زن و مرد نمازگزار واجب است كه حمد و سوره نماز " ظهر " و " عصر " را آهسته بخوانند ، و بر مرد واجب است حمد و سوره نماز " صبح " و " مغرب " و " عشا " را بلند بخواند ، و بايد مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آنها بلند خوانده شود .
" مسأله 875 " زن مىتواند حمد و سوره نماز " صبح " و " مغرب " و " عشا " را بلند يا آهسته بخواند ، ولى اگر نامحرم صدايش را بشنود بنابر احتياط مستحب آهسته بخواند ، و اگر موجب تحريك نامحرم باشد واجب است كه آهسته بخواند .
" مسأله 876 " ملاك در بلند و آهسته بودن صدا تشخيص عرف و نيز داراى جوهره بودن آن است . بنابراين اگر صدا به اندازه اى آهسته باشد كه تنها خود او مىشنود و به نظر مردم بلند به حساب نمىآيد - هر چند جوهره داشته باشد - كافى نيست ، و نيز اگر صداى او جوهره ندارد - گر چه ديگران هم بشنوند - آهسته محسوب مىشود و در جاهايى كه بايد بلند خوانده شود كفايت نمىكند .
" مسأله 877 " اگر كسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند - مثلا فرياد بكشد - نمازش باطل است .
" مسأله 878 " اگر از روى عمد در جايى كه بايد حمد و سوره را بلند بخواند آهسته بخواند يا در جايى كه بايد آهسته بخواند بلند بخواند ، نمازش باطل مىشود ، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد نمازش صحيح است . و چنانچه در بين خواندن متوجه اشتباه خود شد لازم نيست مقدارى را كه خوانده دوباره بخواند ، هر چند احوط است .
" مسأله 879 " بر هر فرد مسلمان واجب است كه همه كلمات نماز را به شكل صحيح ياد بگيرد و هنگام خواندن نيز صحيح ادا كند ، وافرادى كه كلمات را درست نياموخته اند

163

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست