responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 162


دارد ، چنانچه پيش از رسيدن به آيه سجده بفهمد ، بنابر احتياط آن سوره را رها كند و سوره ديگرى بخواند ، و چنانچه پس از خواندن آيه سجده بفهمد ، بنابر احتياط واجب در بين نماز سجده آن را بجا آورد و آن سوره را تمام كند و يك سوره ديگر هم به قصد قربت مطلقه بخواند و پس از آن دوباره نماز خود را بخواند .
" مسأله 866 " اگر نمازگزار در حالى كه نماز مىخواند آيه سجده را بشنود به اشاره سجده كند ، و نمازش صحيح است ، ولى بعد از نماز احتياطا سجده را دوباره بجا آورد .
و چنانچه در حال نماز آيه سجده را گوش دهد حكم آن نظير جايى است كه آيه سجده را از روى اشتباه بخواند كه در مسأله پيش گفته شد .
" مسأله 867 " در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز به واسطه نذر كردن واجب شده باشد ، مگر آن كه نماز متعارف بين مردم را نذر كرده باشد كه در اين صورت بايد سوره را بخواند . و اگر در بعضى از نمازهاى مستحبى مثل " نماز وحشت " كه سوره مخصوصى دارد بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد ، بايد همان سوره را بخواند .
" مسأله 868 " اگر پس از حمد يكى از سوره هاى " توحيد " يا " كافرون " را شروع كند ، نمىتواند آن را رها كرده و سوره ديگرى بخواند ، ولى اگر سوره ديگرى را شروع كند ، تا هنگامى كه به نصف نرسيده مىتواند آن را رها كند و سوره ديگرى بخواند .
" مسأله 869 " در نماز جمعه و نيز نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول پس از حمد " سوره جمعه " و در ركعت دوم پس از حمد " سوره منافقين " خوانده شود ، و اگر كسى مشغول يكى از اينها شود بنابر احتياط واجب نمىتواند آن را رها كند و سوره ديگرى بخواند ، هر چند به نصف سوره نرسيده باشد .
" مسأله 870 " اگر نمازگزار در نماز جمعه يا نماز ظهر جمعه از روى فراموشى به جاى سوره " جمعه " و " منافقين " سوره ديگرى را - گرچه سوره " توحيد " يا " كافرون " باشد - بخواند ، تا به نصف نرسيده مىتواند آن را رها كند و سوره " جمعه " يا " منافقين " را بخواند ، ولى اگر از روى عمد سوره " توحيد " يا " كافرون " را بخواند - اگر چه به نصف نرسيده باشد - بنابر احتياط واجب نمىتواند رها كند .
" مسأله 871 " اگر مقدارى از سوره را فراموش كند يا از روى ناچارى - مثلا به واسطه تنگى وقت - نشود آن را تمام نمايد ، مىتواند آن سوره را رها نموده و سوره


( 1 ) قصد قربت مطلقه " يعنى : به قصد تقرب به خداوند ، بدون نيت وجوب يا استحباب . ( 2 ) يعنى : سوره " قل هو الله احد . . . " . ( 3 ) يعنى : سوره " قل يا ايها الكافرون . . . " .

162

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 162
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست