responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 160


" مسأله 851 " مستحب است نمازگزار در حال ايستادن شانه ها را پايين بيندازد ، دستها را روى رانها بگذارد ، انگشتها را به هم بچسباند ، جاى سجده را نگاه كند ، سنگينى بدن را به طور مساوى روى دو پا بيندازد و با خضوع و خشوع نماز را بجا آورد .
3 - تكبيرة الاحرام :
" مسأله 852 " گفتن " الله اكبر " در آغاز هر نماز ، واجب و ركن است و بايد دو كلمه " الله " و " اكبر " و نيز حروف آن پشت سر هم گفته شود . همچنين نمازگزار بايد اين دو كلمه را به عربى صحيح بگويد ، و اگر به عربى غلط يا ترجمه آن را بگويد كفايت نمىكند .
" مسأله 853 " بنابر احتياط تكبيرة الاحرام نماز را به كلمه اى كه پيش از آن مىگويد - مثلا به اقامه يا دعايى كه پيش از آن مىخواند - نچسباند .
" مسأله 854 " اگر نمازگزار بخواهد " الله اكبر " را به كلمه اى كه بعد از آن مىگويد - مثلا به " بسم الله الرحمن الرحيم " - بچسباند بنابر احتياط " ر " " اكبر " را ضمه بدهد .
" مسأله 855 " هنگام گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد ، پس چنانچه از روى عمد در حال حركت تكبيرة الاحرام را بگويد نمازش را دوباره بخواند . و اگر از روى اشتباه حركت كند احتياطا نماز را تمام كند و دوباره بخواند ، هر چند در اين حالت صحت تكبير و نماز خالى از قوت نيست ، مگر اين كه ايستادن صدق نكند .
" مسأله 856 " مستحب است هنگام گفتن تكبيرة الاحرام و تكبيرهاى ديگر نماز دستها را تا برابر گوش يا برابر صورت بالا ببرد .
" مسأله 857 " تكبير و حمد و سوره و ذكر و دعا را بايد طورى بخواند كه خودش بشنود ، و اگر به واسطه سنگينى گوش يا ناشنوايى و يا سر و صداى زياد نمىشنود ، بايد طورى بگويد كه اگر مانعى نباشد بشنود .
" مسأله 858 " كسى كه لال است يا زبان او بيمارى دارد به گونه اى كه نمىتواند تكبيرة الاحرام را درست بگويد ، بايد هر طورى كه مىتواند بگويد ، و اگر به كلى توان گفتن آن را ندارد ، بايد از قلب خود بگذراند و براى تكبير با انگشت اشاره كند و اگر مىتواند زبان را هم حركت دهد .
" مسأله 859 " اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آن را صحيح گفته يا نه ، چنانچه مشغول خواندن چيزى شده و شك كرده به شك خود اعتنا نكند ، و اگر چيزى نخوانده بنابر احتياط واجب صورت خود را از قبله برگرداند و سپس تكبير را اعاده نمايد ، و اگر با همان تكبير نماز را تمام كند و دوباره بخواند بهتر است .

160

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 160
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست