responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 159


كوتاهى نكرده باشد ، ولى چنانچه به اين قصد نگويد ، بلكه بخواهد ذكرى گفته باشد نماز او صحيح است .
" مسأله 844 " تا هنگامى كه نمازگزار بتواند ايستاده و بدون تكيه زدن نماز بخواند نماز در حال تكيه باطل است ، و تا زمانى كه بتواند با ايستادن و تكيه زدن نماز بخواند نماز در حال نشسته باطل است ، و تا هنگامى كه بتواند نشسته و بدون تكيه نماز بخواند نماز نشسته در حال تكيه باطل است ، و اگر بتواند نشسته و با تكيه بخواند نماز در حال خوابيده باطل است .
" مسأله 845 " كسى كه نشسته نماز مىخواند اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بايستد و ركوع را ايستاده بجا آورد بايد بايستد ، و از حال ايستاده به ركوع رود ، و اگر نتواند بايد ركوع را هم نشسته بجا آورد . همچنين كسى كه خوابيده نماز مىخواند اگر در بين نماز بتواند بنشيند بايد مقدارى را كه مىتواند نشسته بخواند ، و نيز اگر مىتواند بايستد بايد مقدارى را كه مىتواند ايستاده بخواند ، ولى تا بدنش آرام نگرفته نبايد چيزى بخواند .
" مسأله 846 " اگر در بين نماز از هر گونه ايستادن عاجز شود بايد بنشيند ، و اگر از نشستن هم عاجز شود بايد بخوابد ، ولى تا بدنش آرام نگرفته نبايد چيزى بخواند .
" مسأله 847 " اگر نمازگزار به هيچ صورت نمىتواند بنشيند ، بايد به طورى كه در احكام قبله گفته شد به پهلوى راست رو به قبله بخوابد ، و اگر نمىتواند ، به پهلوى چپ و اگر آن هم ممكن نيست به پشت بخوابد ، به طورى كه كف پاهاى او رو به قبله باشد .
" مسأله 848 " كسى كه مىتواند بايستد اگر بترسد كه به واسطه ايستادن مريض شود يا ضررى به او برسد ، مىتواند نشسته نماز بخواند ، و اگر از نشستن هم بترسد مىتواند خوابيده نماز بخواند .
" مسأله 849 " كسى كه احتمال مىدهد تا آخر وقت عذرش بر طرف مىشود و مىتواند ايستاده نماز بخواند ، بايد احتياطا صبر كند و در آخر وقت برابر وظيفه خود عمل نمايد ، همچنين كسى كه احتمال مىدهد در آخر وقت مىتواند نشسته نماز بخواند ، در اول وقت به طور خوابيده نماز نخواند ، ولى اگر نماز را در اول وقت بخواند به قصد اين كه چنانچه در آخر وقت عذرش بر طرف شد دوباره بخواند و عذرش نيز باقى بماند ، نمازش صحيح است .
" مسأله 850 " كسى كه داراى عذر است و همه نماز يا بعضى از آن را نشسته يا خوابيده خوانده ، چنانچه در وقت نماز عذرش بر طرف شود بنابر احتياط دوباره نماز را كامل بخواند .

159

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست