responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 143


" مسأله 739 " كسى كه نمىدانسته با بدن و لباس نجس نماز باطل است و با آن حالت نماز خوانده ، چنانچه توجه داشته و در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد نمازش باطل است ، و در غير اين صورت نيز بنابر احتياط نمازش را دوباره بخواند .
" مسأله 740 " كسى كه در اثر ندانستن مسأله نجس بودن چيز نجسى را نمىدانسته و با آن نماز خوانده ، چنانچه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد نمازش باطل است ، و در غير اين صورت نيز بنابر احتياط نمازش را دوباره بخواند .
" مسأله 741 " كسى كه پس از نماز متوجه نجس بودن بدن يا لباس خود شده نمازى كه خوانده صحيح است ، و احتياط مستحب آن است كه اگر وقت مانده دوباره نماز را بخواند . و كسى كه نجس بودن بدن يا لباس را مىدانسته ولى فراموش كرده ، نمازهايى كه خوانده باطل است ، و اگر وقت نماز گذشته بنابر احتياط واجب قضا نمايد .
" مسأله 742 " اگر كسى در بين نماز متوجه شود كه بدن يا لباس او نجس است و بعد از توجه چيزى از نماز را نخوانده باشد ، يا بفهمد بدن يا لباس او نجس است و شك كند كه همان وقت نجس شده يا قبلا نجس بوده ، يكى از دو صورت را دارد :
1 - صورتى كه وقت نماز وسعت دارد ، و در اين فرض نيز دو حالت وجود دارد :
الف : چنانچه طورى باشد كه اگر بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض كند يا بيرون آورد صورت نماز به هم مىخورد يا اگر لباس را بيرون آورد برهنه مىماند ، بايد نماز را رها كند و با بدن و لباس پاك نماز بخواند .
ب : چنانچه به گونه اى باشد كه صورت نماز به هم نمىخورد ، بايد بدن يا لباس را تطهير و يا عوض نموده و نماز را تمام كند و نمازش صحيح است .
2 - صورتى كه وقت نماز تنگ است ، و در اين فرض هم دو حالت وجود دارد :
الف : چنانچه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس صورت نماز را به هم مىزند ، بايد با همان حال نماز را بخواند و نماز او صحيح است ، ولى در صورتى كه لباس او نجس بوده احتياطا قضاى نماز را هم بجا آورد .
ب : چنانچه به گونه اى باشد كه صورت نماز به هم نمىخورد ، بايد بدن يا لباس را آب كشيده و يا عوض كند و نماز را تمام نمايد .
" مسأله 743 " كسى كه در پاك بودن بدن يا لباس خود شك دارد و قبلا نيز يقين به نجاست آن نداشته و بعد از نماز بفهمد كه بدن يا لباسش نجس بوده است ، چنانچه بدون تفحص نماز خوانده بنابر احتياط نماز خود را دوباره بخواند ، و اگر بعد از تفحص نماز خوانده نمازش صحيح است .

143

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 143
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست