responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 142


پوشاندن بدن در نماز

لباس نماز گزار

" مسأله 733 " كسى كه بايد به چند طرف نماز بخواند اگر بخواهد نماز " ظهر و عصر " يا " مغرب و عشا " را بخواند ، بهتر آن است كه نماز اول را به هر چند طرف كه واجب است بخواند سپس نماز دوم را شروع كند .
" مسأله 734 " كسى كه يقين به قبله ندارد مىتواند در كارهايى بجز نماز - مانند سر بريدن حيوان - كه رو به قبله بودن در آن شرط است به گمان عمل نمايد ، و اگر گمان ممكن نيست به هر طرف كه انجام دهد صحيح است ، ولى در سر بريدن حيوان تا هنگامى كه نياز شديد پيدا نكرده بنابر احتياط ذبح نكند .
پوشاندن بدن در نماز " مسأله 735 " نمازگزار اگر مرد باشد بايد هنگام خواندن نماز - هر چند كسى او را نبيند - عورت خود را بپوشاند ، و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند . و اگر نمازگزار زن باشد بايد تمام بدن را بپوشاند ، ولى پوشاندن صورت به اندازه اى كه در وضو شسته مىشود و دست تا مچ و پا تا مچ لازم نيست ، اما براى آن كه يقين كند مقدار واجب را پوشانده است بايد مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند .
" مسأله 736 " موقعى كه انسان قضاى سجده يا تشهد فراموش شده را بجا مىآورد ، بلكه بنابر احتياط واجب در موقع سجده سهو هم بايد خود را همانند وقتى كه نماز مىخواند بپوشاند .
" مسأله 737 " اگر نمازگزار عمدا عورت خود را نپوشاند نمازش باطل است ، بلكه اگر از روى ندانستن مسأله هم باشد - چنانچه در ياد گرفتن مسأله كوتاهى كرده باشد - بايد نمازش را دوباره بخواند ، ولى اگر ندانستن او از روى داشتن عذرى باشد - يعنى جاهل قاصر باشد - نمازش صحيح است .
" مسأله 738 " اگر نماز گزار در بين نماز بفهمد جايى از بدن را كه بايد بپوشاند نپوشانده و پيدا بوده ، احتياط واجب آن است كه فورا آن را بپوشاند و نماز را تمام كند و دوباره هم بخواند ، ولى چنانچه بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز پيدا بوده نمازش صحيح است .
لباس نمازگزار لباس نمازگزار داراى شش شرط است :
شرط اول - لباس نمازگزار بايد پاك باشد ، بنابراين اگر كسى از روى عمد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است .

142

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست