responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 139


صورت بدون نيت ادا يا قضا بجا آورند .
د - " نافله نماز عشا " دو ركعت است كه بنابر احتياط واجب نشسته مىخوانند و دو ركعت آن يك ركعت ايستاده محسوب مىشود ، و وقت آن بعد از تمام شدن نماز عشا تا نيمه شب است و بهتر است بلا فاصله پس از نماز عشا خوانده شود .
ه‌ - " نافله نماز صبح " دو ركعت است و پيش از نماز صبح خوانده مىشود ، و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است ، ولى احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند ، مگر آن كه متصل به نماز شب بخوانند كه در اين صورت مانعى ندارد . و پايان وقت نافله صبح هنگامى است كه سرخى طرف مشرق نمايان شود .
و - " نافله شب " يازده ركعت است ، هشت ركعت آن به نيت " نافله شب " - به صورت چهار نماز دو ركعتى - خوانده مىشود و دو ركعت ديگر به نيت " نماز شفع " و يك ركعت به نيت " نماز وتر " مىباشد . وقت نافله شب از نيمه شب تا اذان صبح است و بهتر آن است كه نزديك اذان صبح خوانده شود .
" مسأله 718 " در روز جمعه چهار ركعت به شانزده ركعت نماز نافله ظهر و عصر افزوده مىشود ، به اين معنا كه بيست ركعت نافله پيش از نماز ظهر و عصر خوانده مىشود . و بهتر آن است كه شش ركعت آن هنگام بالا آمدن آفتاب ، شش ركعت نزديك ظهر ، دو ركعت هنگام ظهر و شش ركعت پس از نماز جمعه خوانده شود .
" مسأله 719 " اگر بخواهد نافله ظهر و عصر را در غير روز جمعه پيش از ظهر بخواند ، بنابر احتياط به اميد ثواب بخواند ، مگر آن كه بداند در وقت آن نمىتواند بخواند كه در اين صورت به قصد ورود نيز مىتواند بجا آورد .
" مسأله 720 " نافله ظهر و عصر را نبايد در سفر خواند ، ولى نافله عشا را مىتوان در سفر بجا آورد و احتياط آن است كه به اميد ثواب خوانده شود .
" مسأله 721 " نمازهاى نافله را بايد دو ركعتى بجا آورد ، جز نماز وتر كه يك ركعت مىباشد . و مستحب است در ركعت دوم نماز هاى نافله و نيز در نماز وتر قنوت را بخوانند ، ولى در نماز شفع اگر بخواهند قنوت را بجا آورند به اميد ثواب باشد .
" مسأله 722 " نمازهاى نافله را مىتوان نشسته خواند ، ولى بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت حساب كند .
" مسأله 723 " مسافر و كسى كه براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند ، مىتواند آن را در اول شب بجا آورد .

139

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست