responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 138


ب - نمازهاى مستحب

نافله هاى شبانه روزى ووقت آن ها

واجب " و نيز از " نماز مستحب به نماز مستحب " جايز نيست . همچنين نمازگزار نمىتواند نيت خود را از " نماز واجب به نماز مستحب " برگرداند ، مگر براى رسيدن به نماز جماعت باشد كه تفصيل آن در مسأله " 1262 " بيان خواهد شد .
" مسأله 716 " اگر وقت " نماز ادا " وسعت داشته باشد ، نمازگزار مىتواند در بين نماز نيت را به " نماز قضا " برگرداند ، ولى بايد برگرداندن نيت به نماز قضا ممكن باشد - مثلا اگر مشغول نماز ظهر است در صورتى مىتواند نيت را به قضاى صبح برگرداند كه داخل ركعت سوم نشده باشد - بلكه اگر نماز قضايى كه به عهده او مىباشد فقط يك نماز است و يا چند نماز از همين روز ، بنابر احتياط نيت را به آن برگرداند .
ب - نمازهاى مستحب نافله هاى شبانه روزى و وقت آنها :
" مسأله 717 " نماز هاى مستحبى بسيار است و به آنها " نافله " مىگويند ، از ميان نمازهاى مستحبى به خواندن نافله هاى شبانه روز بيشتر سفارش شده است . نمازهاى نافله شبانه روز در غير روز جمعه سى و چهار ركعت ، و در روز جمعه سى و هشت ركعت است .
ترتيب نافله هاى شبانه روز به شرح زير است :
الف - " نافله نماز ظهر " هشت ركعت است كه به صورت چهار نماز دو ركعتى پيش از نماز ظهر خوانده مىشود ، و وقت آن بنابر مشهور از اول ظهر است تا هنگامى كه سايه شاخص دو هفتم آن شود .
ب - " نافله نماز عصر " هشت ركعت است كه به صورت چهار نماز دو ركعتى پيش از نماز عصر خوانده مىشود ، و وقت آن بنابر مشهور تا هنگامى است كه سايه شاخص به چهار هفتم آن برسد . و اگر بخواهند نافله ظهر و عصر را بعد از دو وقتى كه گفته شد بخوانند ، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر بجا آورده ، و بنابر احتياط واجب نيت ادا يا قضا نكنند .
ج - " نافله نماز مغرب " چهار ركعت است كه به صورت دو نماز دو ركعتى بعد از نماز مغرب خوانده مىشود ، و وقت آن بنابر مشهور پس از نماز مغرب تا وقتى است كه سرخى طرف مغرب كه بعد از غروب آفتاب در آسمان پيدا مىشود به كلى ناپديد شود ، ولى بعيد نيست كه وقت آن تا آخر وقت نماز مغرب باشد ، هر چند احتياط آن است كه در اين


معناى " شاخص " در مسأله " 681 " بيان شده است .

138

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست