responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 136


" مسأله 702 " اگر وقت نماز به قدرى تنگ باشد كه بجا آوردن كارهاى مستحبى موجب مىشود مقدارى از نماز در خارج از وقت واقع شود ، بايد به اندازه واجب اكتفا نمود و كارهاى مستحبى را رها كرد " مسأله 703 " اگر وقت به قدرى كم است كه تنها يك ركعت از نماز در وقت قرار مىگيرد ، بايد قصد ادا كند ، ولى تأخير انداختن نماز عمدا تا به اين اندازه كه تعدادى از ركعتهاى نماز در خارج وقت قرار گيرد گناه است .
" مسأله 704 " وقت مخصوص نماز " ظهر " ، " عصر " و " عشا " نسبت به اشخاص تفاوت دارد ، مثلا وقت مخصوص نماز مسافر به اندازه خواندن يك نماز دو ركعتى ، و براى غير مسافر به اندازه خواندن يك نماز چهار ركعتى است .
" مسأله 705 " كسى كه مسافر نيست چنانچه تا مغرب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر - هر دو - را بخواند ، و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند . همچنين شخص غير مسافر چنانچه تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا - هر دو - را بخواند ، و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عشا را بخواند و بعدا نماز مغرب را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد . و كسى كه به واسط عذر يا در اثر معصيت نماز مغرب و عشا را از نصف شب تأخير انداخته نيز بنابر احتياط واجب تا اذان صبح همين جهت را رعايت نمايد .
" مسأله 706 " كسى كه مسافر است چنانچه تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر - هر دو - را بخواند ، و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند . همچنين مسافر چنانچه تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا - هر دو - را بخواند ، و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عشا را بخواند و بعدا نماز مغرب را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد ، و اگر از نصف شب تأخير انداخته است تا اذان صبح همين جهت را رعايت كند ، يعنى نماز مغرب و عشا را به ترتيب بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و در آخر وقت فقط عشا را بخواند .
" مسأله 707 " مستحب است نمازگزار نماز را در اول وقت بخواند و درباره آن خيلى سفارش شده است . و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر آن كه تأخير آن از جهتى بهتر باشد ، مثل اين كه صبر كند تا نماز را به جماعت بخواند .
" مسأله 708 " كسانى كه عذر دارند و اگر بخواهند در اول وقت نماز بخوانند ناچارند مثلا با تيمم يا لباس نجس نماز بخوانند ، چنانچه احتمال دهند تا آخر وقت عذرشان بر طرف

136

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست