responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 110


آن نداشته و با تيمم نماز را خوانده است ، چنانچه در آخر وقت عذر او بر طرف شود بنابر احتياط مستحب نمازش را با وضو يا غسل بجا آورد .
" مسأله 568 " كسى كه نمىتواند وضو بگيرد يا غسل كند ، در صورتى كه بترسد عذرش بر طرف نگردد و موفق به خواندن نمازهاى قضا نشود ، مىتواند نمازهاى قضاى خود را با تيمم بخواند . همچنين مىتواند نمازهاى مستحبى را كه وقت معين دارد با تيمم بخواند ، ولى اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت نمازهاى مستحبى عذرش بر طرف مىشود بنابر احتياط صبر كند .
" مسأله 569 " كسى كه احتياطا بايد غسل جبيره اى و تيمم بدل از غسل نمايد - مثلا جراحتى در پشت او است - اگر بعد از غسل و تيمم نماز بخواند و بعد از نماز حدث اصغرى از او سر زند - مثلا ادرار كند - براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد و احتياطا بدل از غسل هم تيمم كند .
" مسأله 570 " چيزهايى كه وضو را باطل مىكند تيمم بدل از وضو را هم باطل مىكند ، و چيزهايى كه غسل را باطل مىكند تيمم بدل از غسل را هم باطل مىكند . و تيمم كسانى كه به خاطر نبود آب و يا وجود عذر ديگرى تيمم كرده اند به محض پيدا شدن آب يا بر طرف شدن عذر باطل مىشود .
" مسأله 571 " كسى كه چند غسل بر او واجب است و نمى تواند غسل كند بنابر احتياط واجب به جاى هر غسل يك تيمم بجا آورد .
" مسأله 572 " كسى كه نمىتواند غسل كند اگر بخواهد عملى را كه براى آن غسل واجب است انجام دهد ، بايد بدل از غسل تيمم نمايد ، و اگر نتواند وضو بگيرد و بخواهد عملى را كه براى آن وضو واجب است انجام دهد ، بايد بدل از وضو تيمم نمايد .
" مسأله 573 " اگر بدل از غسل جنابت تيمم كند ، لازم نيست براى نماز وضو بگيرد ، بلكه مشروع نيست . ولى اگر بدل از غسلهاى ديگر تيمم كند بنابر احتياط واجب بايد وضو بگيرد ، و اگر نتواند وضو بگيرد تيمم ديگرى بدل از وضو بنمايد .
" مسأله 574 " كسى كه به جاى غسل تيمم كرده است اگر پس از آن كارى كه وضو را باطل مىكند انجام دهد و براى نمازهاى بعد نتواند غسل كند ، بايد وضو بگيرد و بنابر احتياط واجب يك تيمم بدل از غسل هم انجام دهد ، و اگر وضو هم نمىتواند بگيرد بايد دو تيمم - يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو - انجام دهد ، ولى اگر تيمم او بدل از غسل جنابت باشد ، چنانچه يك تيمم به قصد " آنچه بر عهده او است " انجام دهد كافى است .

110

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 110
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست