responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 109


" مسأله 559 " اگر احتمال دهد كه در پيشانى و كف يا پشت دستها مانعى هست ، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد بايد جستجو نمايد تا يقين يا اطمينان پيدا كند كه مانعى نيست .
" مسأله 560 " اگر پيشانى و پشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد ، ولى اگر موى سر روى پيشانى آمده باشد بايد آن را كنار بزند .
" مسأله 561 " اگر در پيشانى يا كف و يا پشت دستها زخم باشد و روى آن را پانسمان كرده است به طورى كه نمىتواند باز نمايد ، بايد با همان حال تيمم كند و نماز او پس از بهبودى قضا ندارد .
" مسأله 562 " كسى كه وظيفه اش تيمم است چنانچه نتواند تيمم كند ، بايد از كسى بخواهد تا او را تيمم دهد ، و كسى كه مىخواهد ديگرى را تيمم دهد در صورت امكان بايد دستهاى آن شخص را به زمين بزند ، و اگر امكان نداشت دستهاى او را روى زمين بگذارد و او را تيمم دهد ، ولى اگر هيچ كدام امكان نداشت بايد دستهاى خود را به زمين بزند و به پيشانى و دستهاى او بكشد ، و در هر حال خود آن شخص بايد قصد و نيت تيمم را بنمايد .
" مسأله 563 " اگر در بين تيمم شك كند كه قسمتى از آن را فراموش كرده يا نه ، بايد آن قسمت را با آنچه بعد از آن است بجا آورد ، و چنانچه بعد از بجا آوردن هر جزء شك كند كه درست انجام داده يا نه ، بنابر احتياط دوباره آن را بجا آورد .
" مسأله 564 " اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تيمم كرده يا نه ، تيمم او صحيح است ، مگر اين كه شك او در مسح دست چپ باشد و فاصله هم نشده باشد كه در اين صورت آن را بجا آورد .
" مسأله 565 " كسى كه وظيفه اش تيمم است بنابر احتياط نبايد پيش از وقت تيمم كند ، ولى اگر براى كار واجب يا مستحب ديگر تيمم كند ، چنانچه پس از داخل شدن وقت عذر او باقى باشد و از پيدا كردن آب مايوس باشد مىتواند با همان تيمم نماز بخواند .
و چنانچه بداند در وقت نماز تيمم براى او ممكن نيست بايد قبل از وقت تيمم كند .
" مسأله 566 " كسى كه وظيفه اش تيمم است اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقى مىماند ، در وسعت وقت مىتواند با تيمم نماز بخواند ، ولى اگر بداند كه تا آخر وقت عذر او بر طرف مىشود بنابر احتياط واجب بايد صبر كند و با وضو يا غسل نماز بخواند ، يا در تنگى وقت با تيمم نماز را بجا آورد ، همچنين اگر اميد دارد عذر او بر طرف شود بنابر احتياط واجب صبر كند .
" مسأله 567 " اگر در اول وقت نماز داراى عذرى بوده و اميدى هم به بر طرف شدن

109

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست