responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 88


كند .
2 - اگر خونى كه ديده بيشتر از ده روز باشد و همه آن يك جور بوده و صفات حيض را دارد ، بايد به گونه اى كه در " عادت وقتيه " گفته شد عادت خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد .
3 - اگر بيش از ده روز خونى ببيند كه چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه داشته باشد ، يكى از سه صورت را دارد :
الف - اگر مقدار خونى كه نشانه حيض دارد كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد ، همه آن را حيض قرار دهد .
ب - اگر خونى كه نشانه حيض دارد بيشتر از ده روز باشد ، بايد از نخستين روزى كه خون او نشانه حيض دارد حيض قرار دهد و در شماره آن از خويشاوندان خود پيروى نمايد و بقيه را استحاضه به شمار آورد ، و چنانچه خويشاوندان او عادت مستقرى ندارند بنابر احتياط بايد هفت روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد .
ج - اگر خونى كه نشانه حيض دارد از سه روز كمتر باشد ، بنابر احتياط در مقدار عادت خويشان خود احتياط كند و بقيه را استحاضه قرار دهد .
4 - اگر پيش از گذشتن ده روز از قطع خونى كه نشانه حيض داشته بار ديگر خونى ببيند كه آن هم نشانه حيض دارد - مثل آن كه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سياه ببيند - بنابر احتياط واجب در هر دو خون از كارهايى كه بر حائض حرام است اجتناب نموده و به وظايف مستحاضه عمل نمايد .
6 - ناسيه :
مقصود از " ناسيه " زنى است كه عادت خود را به طور كلى - هم وقت و هم عدد آن را - فراموش كرده باشد .
" مسأله 443 " براى ناسيه چند حالت وجود دارد :
1 - اگر خونى كه ديده از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد و همه آن نشانه حيض داشته باشد ، بايد همه را حيض قرار دهد ، و اگر نشانه حيض نداشته باشد به احتياط عمل كند .
2 - اگر از ده روز بيشتر بوده و همه آن نشانه حيض نداشته باشد ، بايد روزهايى را كه نشانه حيض دارد به شرط آن كه از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد .

88

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست