responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 67


چهارم - اگر نذر يا عهد كرده و يا سوگند ياد كرده باشد كه وضو بگيرد .
پنجم - اگر نذر كرده باشد جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند .
ششم - اگر قرآن نجس شده و براى آب كشيدن آن ناچار به دست زدن به خطوط قرآن باشد ، ولى چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بى احترامى به قرآن باشد ، بايد بدون وضو قرآن را آب بكشد و تا ممكن است از دست زدن به خطوط آن خود دارى نمايد .
" مسأله 325 " رساندن جايى از بدن به خط قرآن در حالى كه بدون وضو باشد حرام است ، ولى جلوگيرى كودكان و ديوانگان از دست گذاشتن به خط قرآن در صورتى كه بى احترامى به قرآن نباشد واجب نيست ، و رساندن بدن به ترجمه قرآن به هر زبانى باشد اشكال ندارد .
" مسأله 326 " رساندن جايى از بدن در حالى كه بى وضو باشد به نام خداى متعال به هر زبانى نوشته شده باشد بنابر احتياط واجب حرام است ، و نيز رساندن جايى از بدن بدون داشتن وضو به نام مبارك پيامبر ( ص ) و امامان ( ع ) و حضرت زهرا اگر بى احترامى باشد حرام است . ولى اگر يكى از اين اسامى مقدسه را در نامگذارى افراد به كار برند دست زدن بدون وضو به آنها اشكال ندارد .
" مسأله 327 " انگشتر يا گردنبندى را كه روى آن اسم خدا يا پيامبر ( ص ) و يا يكى ديگر از معصومين ( ع ) نقش بسته شده است ، نبايد در حال جنابت يا حيض يا نفاس و يا بدون وضو لمس نمود ، ولى اگر به گونه اى باشد كه بدن با آن تماس پيدا نكند اشكال ندارد .
" مسأله 328 " وضو گرفتن براى نمازهاى يوميه پيش از رسيدن وقت خلاف احتياط مىباشد ، هر چند بنابر اقوى صحيح است . و اگر به انگيزه با وضو بودن يا خواندن سوره اى از قرآن وضو بگيرد اشكال ندارد ، گرچه قصد نماز خواندن با آن وضو را نيز داشته باشد .
" مسأله 329 " مستحب است براى نماز ميت ، زيارت امامان ( ع ) ، زيارت اهل قبور ، رفتن به مسجد ، همراه داشتن قرآن و نوشتن يا لمس كردن حاشيه آن و نيز براى خوابيدن وضو گرفت ، هر چند اقامه دليل بر بعضى از اين موارد مشكل است . و نيز مستحب است كسى كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد . و اگر براى يكى از اين كارها وضو گرفت ، هر كارى را كه بايد با وضو انجام بگيرد مىتواند بجا آورد ، مثلا مىتواند با آن وضو نماز بخواند .
چيزهايى كه وضو را باطل مىكند " مسأله 330 " هفت چيز وضو را باطل مىكند :

67

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 67
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست