responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 68


اول و دوم - بيرون آمدن ادرار و مدفوع سوم - خارج شدن باد از مخرج مدفوع چهارم - خوابى كه بر اثر آن چشم نبيند و گوش نشنود ، ولى اگر فقط يكى از آنها از كار بيفتد وضو باطل نمىشود .
پنجم - چيزهايى مانند : ديوانگى ، بيهوشى و مستى كه عقل را از كار مىاندازد .
ششم - استحاضه ، كه مسائل آن بعدا گفته مىشود .
هفتم - چيزهايى مانند : جنابت ، حيض و نفاس كه بايد براى آنها غسل كرد ، همچنين است بنابر احتياط مس ميت پس از سرد شدن و پيش از غسل دادن آن .
جبيره و مسائل آن پارچه و باندى كه با آن زخم را پانسمان مىكنند و دارويى كه روى زخم و مانند آن مىگذارند و پارچه يا چسب و يا پلاستيكى كه به طور موقت براى جلوگيرى از رسيدن آب به زخم روى آن مىبندند در اصطلاح " جبيره " ناميده مىشود ، و وضو يا غسل و يا تيممى كه به هر علت روى اين باند يا پارچه انجام گرفته وضو يا غسل و يا تيمم جبيره اى مىباشد .
" مسأله 331 " اگر در يكى از اعضاى وضو زخم يا دمل يا شكستگى باشد ، چنانچه روى آن باز است و آب براى آن ضرر ندارد ، بايد به طور معمول وضو گرفت .
" مسأله 332 " اگر زخم يا دمل در صورت يا دستها باشد و روى آن باز است و آب ريختن روى آن ضرر دارد ، چنانچه روى زخم پاك است و كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بكشد ، و بنابر احتياط مستحب پارچه يا پلاستيك پاكى روى آن ببندد و دست تر را روى آن هم بكشد .
و اگر دست تر كشيدن بر آن ضرر دارد ، بايد اطراف زخم را همان طور كه در وضو گفته شد از بالا به پايين بشويد ، و بنابر احتياط مستحب مؤكد پارچه يا پلاستيك پاكى روى آن ببندد و دست تر روى آن بكشد ، و اگر بستن پارچه ممكن نيست ، بايد اطراف زخم را بشويد و بنابر احتياط مستحب تيمم هم بنمايد .
و اگر به جاى زخم يا دمل ، شكستگى در صورت يا دستها باشد ، آنچه گفته شد انجام دهد و به احتياط واجب تيمم هم بنمايد .
ولى چنانچه روى زخم نجس باشد و نمى تواند آن را آب بكشد ، احتياط واجب آن است كه دست تر روى آن بكشد و بعد دست تر را تطهير كند و روى زخم پارچه اى ببندد و روى پارچه هم دست بكشد و تيمم هم بكند ، و اگر دست كشيدن روى آن ممكن نيست يا

68

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست