responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 583


آنان باقى است ، و اگر نه به جدايى آنان از همان زمانى كه كافر شده است حكم مىشود .
و زنى كه مرتد فطرى است اعدام نمىشود ، بلكه به حكم حاكم شرع زندانى مىشود و در زندان به او سختگيرى مىكنند تا توبه كند ، پس اگر توبه كرد آزاد مىشود ، و اگر نه تا پايان عمر در زندان مىماند .
" مسأله 3215 " مرتد ملى اگر مرد باشد بنابر احتياط تا سه روز به او مهلت مىدهند و از او مىخواهند تا توبه كند ، اگر توبه كرد آزاد مىشود ، و اگر توبه نكرد از طرف حاكم شرع به اعدام محكوم مىگردد . ولى " مرتد ملى زن " حكم " مرتد فطرى زن " را دارد .
" مسأله 3216 " مرتد ملى - مرد باشد يا زن - اموالش به ملك او باقى است . و اگر بين او و همسرش كه مسلمان است نزديكى واقع نشده يا زن يائسه باشد ، ازدواج آنان فورا باطل مىشود وعده ندارد ، و اگر نزديكى واقع شده و زن هم يائسه نيست ، تا انقضاى زمان عده - كه عده طلاق است - صبر مىكنند ، اگر در اين مدت توبه كرد ازدواج آنان باقى است ، و اگر توبه نكرد به جدايى آنان از همان زمانى كه مرتد شده حكم مىشود ، البته اين فرض در " مرتد ملى مرد " در صورتى است كه پس از سه روز اعدام نشده باشد .
" مسأله 3217 " ارتداد با شهادت دو مرد عادل و يا اقرار ثابت مىشود ، و احتياط آن است كه اقرار دو بار صورت پذيرد .
حكم ساير حدود و تعزيرات :
" مسأله 3218 " اگر كسى ادعاى نبوت و پيامبرى كند يا به پيامبر اكرم ( ص ) و يا يكى از ائمه معصومين ( ع ) دشنام دهد ، بر هر كسى كه بشنود و بتواند واجب است او را بكشد ، مكر اين كه بر جان يا مال و يا ناموس خود يا مسلمان ديگرى بترسد و در اجراى اين حكم نيازى به اجاره حاكم شرع نيست ، ولى اگر نتواند در محكمة شرعي ان را اثبات كند مطابق موازين قضايى با او رفتار مىشود .
" مسأله 3219 " اگر مسلمانى سحر و جادوگرى را پيشه خود نمايد و توبه نكند كيفر او اعدام است . و ثبوت آن به اقرار خود شخص يا شهادت دو مرد عادل است ، و بنابر احتياط اقرار دو بار صورت پذيرد .
" مسأله 3220 " اگر كسى با زن خود در حال حيض نزديكى كند كيفر او بيست و پنج تازيانه است ، و بنابر احتياط مستحب مؤكد به تفصيلى كه در باب حيض گذشت كفاره نيز بدهد .

583

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 583
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست