responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 584


" مسأله 3221 " اگر كسى در ماه رمضان در حالى كه خود و همسرش روزه دارند با او نزديكى كند ، اگر با رضايت زن باشد كيفر هر كدام بيست و پنج تازيانه است ، و اگر زن را مجبور كرده باشد كيفر مرد پنجاه تازيانه است و بر زن چيزى نيست . و حكم قضاى روزه و كفاره آن در مسائل روزه گذشت .
" مسأله 3222 " كسى كه از روى آگاهى و عمد اقدام به فروش مشروبات الكلى مىكند ، در صورت ثبوت آن توسط حاكم شرع تعزير مىشود .
" مسأله 3223 " اگر كسى يكى از واجبات الهى را با توجه به واجب بودن آن ترك كند يا يكى از كارهاى حرام را با توجه و بدون عذر انجام دهد و بدون اكراه و ترس به آن اقرار نمايد يا دو مرد عادل شهادت دهند ، توسط حاكم شرع تعزير مىشود .
" مسأله 3224 " اگر بچه مميز يكى از گناهان كبيره را انجام دهد ولى شرعى يا معلم او مىتواند او را به قدرى كه ادب شود و موجب ديه نگردد تنبيه كند . و در ادب كردن او به سه تا شش تازيانه اكتفا كند و با رفق وملايمت انجام شود ، و معلم بيش از سه ضربه ملايم نزند .
" مسأله 3225 " گناهكارى كه مستوجب تعزير شده است اگر پيش از اقرار يا اقامه بينه توبه كند و توبه او براى حاكم شرع ثابت شود نبايد تعزير گردد ، ولى اگر حقى از حقوق مردمى را تضييع كرده باشد ، حاكم شرع او را مجبور مىكند تا جبران نمايد .
" مسأله 3226 " از روايات شريفه استفاده مىشود كه در تعزير بايد جانب احتياط رعايت گردد ، و معمولا از ده و حداكثر بيست تازيانه تجاوز نكند و هيچ گاه به چهل تازيانه نرسد ، مگر در مواردى كه به تازيانه بيشتر تصريح شده باشد .
" مسأله 3227 " اجراى حدود الهى و تعزيرات در مورد حقوق مردمى - مانند :
قذف ، قتل نفس و وارد كردن زخم و جراحت - بايد پس از شكايت صاحب حق و تقاضاى او از محكمه شرعى براى اجراى حد صورت پذيرد ، ولى در حقوق الهى - مانند اجراى حد در مورد زنا يا لواط - به طور مستقيم توسط حاكم شرع اجرا مىشود و نياز به شكايت كسى ندارد .


( 1 ) به مسائل " 1540 " تا " 1542 " مراجعه شود . ( 2 ) وسائل الشيعه ، كتاب الحدود والتعزيرات ، باب 10 از ابواب " بقيه الحدود والتعزيرات " ، احاديث باب .

584

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 584
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست