responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 582


" مسأله 3209 " اگر مفسد و محارب قبل از دستگيرى توبه نمايد حد بر او جارى نمىشود ، ولى چنانچه قتلى انجام داده يا جراحت و يا ضرر مالى به كسى وارد نموده است بايد از عهده آن بر آيد .
احكام مرتد :
" مسأله 3210 " مسلمانى كه منكر خدا يا پيامبر ( ص ) شود ، يا حكم ضرورى دين را - يعنى حكمى كه مسلمانان جزو دين اسلام مىدانند مثل وجوب نماز و روزه - با توجه به اين كه جزو دين است انكار كند به نحوى كه منكر شدن آن حكم به انكار خدا يا پيامبر ( ص ) برگردد " مرتد " است ، همچنين است اگر منكر معاد شود يا از نظر اعتقادى از خوارج يا نواصب و يا غلات گردد ، ( مسأله 3211 ) " در حكم به ارتداد " بلوغ " ، " عقل " ، " اختيار " و " قصد " معتبر است . " مسأله 3212 " مرتد بر دو قسم است :
الف - " مرتد فطرى " ، يعنى مسلمان زاده اى كه پس از گرايش به اسلام كافر شود .
و در مسلمان زاده بودن كافى است كه پدر يا مادر او مسلمان باشد .
ب - " مرتد ملى " ، يعنى كافر زاده اى كه پس از گرايش به كفر اسلام را اختيار كند و دوباره كافر شود .
" مسأله 3213 " اگر مرتد فطرى مرد باشد ، به محض كافر شدن همسرش از او جدا مىشود و احتياج به طلاق ندارد و بايد عده وفات نگه دارد و پس از عده مىتواند شوهر كند ، اموال و دارايى او هم پس از پرداخت بدهيهايش بين ورثه مسلمان او تقسيم مىشود ، و از طرف حاكم شرع - پس از اطلاع و ثبوت ارتداد - به اعدام محكوم مىگردد . و توبه و بازگشت او به اسلام به حسب ظاهر پذيرفته نيست و نقشى در حفظ جان و برگشت زن و اموال او ندارد ، ولى واجب نيست ارتداد خود را به كسى اطلاع دهد ، و چنانچه توبه كند بين خود و خدا توبه او قبول است ، و اموالى را كه بعد از توبه به دست مىآورد مال خود او است ، و حق ازدواج مجدد حتى با زن سابق خود را نيز دارد .
" مسأله 3214 " اگر مرتد فطرى زن باشد ، اموالش به ملك او باقى است ، و چنانچه شوهرش با او نزديكى نكرده يا يائسه باشد ، به محض كافر شدن از شوهر جدا مىشود وعده هم ندارد ، و اگر شوهرش با او نزديكى كرده و يائسه هم نيست ، از زمان مرتد شدن تا تمام شدن عده اش - كه عده طلاق است - صبر مىكنند ، اگر در اين مدت توبه كند ازدواج

582

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 582
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست