responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 580


10 - سارق پدر صاحب مال نباشد . پس دست پدر را براى سرقت مال فرزند نمىبرند ، ولى دست فرزند را براى سرقت مال پدر - در صورتى كه در جايى مخفى كرده باشد - مىبرند .
اما سرقت انسان از اماكنى كه متعلق به پدر ، مادر ، برادر ، خواهر و ساير كسانى كه در مسأله " 2983 " بيان شده و شرعا ورود انسان به آنجا بدون اجازه جايز است موجب جارى شدن حد نمىشود ، گرچه سارق تعزير مىشود . همچنين است اگر اجير يا مهمان چيزى را كه در اختيار او است بدزدد .
" مسأله 3196 " اگر كسى مثلا قفل را بشكند و داخل شود ولى پيش از آن كه چيزى را ببرد بازداشت شود حد بر او جارى نمىشود ، بلكه او را تعزير مىكنند .
" مسأله 3197 " اگر مال در جايى محفوظ و در بسته نباشد سرقت از آنجا موجب جارى شدن حد نمىشود ، هر چند تعزير دارد .
" مسأله 3198 " اگر كسى از جيب ديگرى چيزى را بدزدد ، چنانچه از جيب لباس زير دزديده باشد و ساير شرايط هم فراهم باشد دست او را مىبرند ، و اگر از جيب لباس رو دزديده باشد دستش را نمىبرند ، بلكه تعزير مىشود .
" مسأله 3199 " كسى كه با حيله و تزوير وجعل اسناد يا با ايجاد مستى يا بيهوشى در طرف و مانند اينها اموال ديگران را تصاحب مىكند دست او را نمىبرند ، ولى اموال را از او پس مىگيرند و حاكم شرع او را به هر نحو كه صلاح مىداند مجازات مىكند و عمل او را اعلام مىكند تا وسيله عبرت ديگران شود .
" مسأله 3200 " دزدى به دو راه ثابت مىشود : اول - شهادت دو مرد عادل دوم - اقرار خود سارق ، و بنابر احتياط اقرار بايد دو بار باشد . همچنين اقرار بايد از روى اختيار باشد ، پس اقرارى كه با تهديد و اجبار گرفته مىشود اعتبار ندارد .
" مسأله 3201 " در دزدى حكم حاكم شرع بايد پس از مراجعه و تقاضاى صاحب مال باشد ، و اگر صاحب مال پيش از مراجعه به حاكم شرع مال را به سارق بفروشد يا ببخشد و يا او را عفو نمايد حكم حاكم شرع محل ندارد ، ولى پس از مراجعه به حاكم شرع وصادر شدن حكم ، فروش يا بخشش و يا عفو حد را ساقط نمىكند .
" مسأله 3202 " اگر پيش از مراجعه به حاكم شرع سارق توبه كند و مال را به صاحبش برگرداند حد جارى نمىشود .
احكام محارب :
" مسأله 3203 " اگر شخص تواناى بالغ و عاقل با شمشير برهنه يا سلاح ديگر به

580

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 580
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست