responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 58


و اگر دست را نگاه داشته و سر يا پا را به آن بكشد ، صحيح بودن مسح محل اشكال است ، ولى اگر موقعى كه دست را مىكشد سر يا پا مختصر حركتى كند اشكال ندارد .
" مسأله 274 " اگر براى همه مسحها و يا بعضى از آنها رطوبتى در كف دست نمانده ، نمىتوان كف دست را با آب ديگر تر كرد ، بلكه بايد از اعضاى ديگر وضو رطوبت بگيرد و با آن مسح نمايد ، و احتياط اين است كه از رطوبت ريش ، و اگر نشد از رطوبت ابروها و پلكها بگيرد ، و اگر رطوبت كف دست تنها به اندازه مسح سر باشد ، بنابر احتياط واجب سر را با همان رطوبت مسح كند و براى مسح پاها از اعضاى ديگر وضو رطوبت بگيرد .
" مسأله 275 " اگر همه جلوى سر و يا روى پا نجس است و نمى توان آن را آب كشيد ، بايد تيمم نمايد و احتياطا وضو هم بگيرد و مسح جبيره اى انجام دهد ، يعنى پارچه پاك و خشكى روى آن ببندد و روى پارچه را مسح نمايد .
" مسأله 276 " مسح كردن از روى جوراب و كفش باطل است ، ولى اگر به واسطه سرماى شديد يا ترس از دزد و درنده و مانند اينها نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد ، مسح كردن بر آنها اشكال ندارد ، و اگر روى كفش نجس باشد ، بايد چيز پاكى بر آن ببندد و بر آن چيز مسح كند ، و احتياط واجب آن است كه در اين صورت تيمم هم بنمايد .
" مسأله 277 " اگر پس از مسح شك كند كه صحيح انجام داده يا نه ، مىتواند جاى مسح را خشك كرده و دوباره مسح نمايد .
وضوى ارتماسى " مسأله 278 " " وضوى ارتماسى " آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ، يا آنها را در آب فرو برده به قصد وضو از آب بيرون آورد . و اگر موقعى كه دستها را در آب فرو مىبرد نيت وضو كند و تا وقتى كه آنها را از آب بيرون مىآورد و ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد ، وضوى او صحيح است ، و نيز اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند و تا وقتى كه ريزش آب تمام مىشود به قصد وضو باشد ، وضوى او صحيح مىباشد .
" مسأله 279 " در وضوى ارتماسى هم بايد صورت و دستها را از بالا به پايين شست ، پس اگر هنگام فرو بردن در آب قصد وضو كند ، بايد صورت را از سمت پيشانى و دستها را از سوى آرنج در آب فرو برد ، و اگر هنگام بيرون آوردن از آب قصد وضو كند ، بايد صورت را از سمت پيشانى و دستها را از سوى آرنج از آب بيرون آورد .
" مسأله 280 " اگر وضوى بعضى از اعضا را ارتماسى و وضوى بعضى را به صورت

58

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست