responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 579


مورد عفو قرار دهد ، ولى اگر بعد از اقامه بينه توبه نمايد حد از وى ساقط نمىشود .
حد سرقت :
" مسأله 3194 " اگر كسى با شرايطى كه در مسأله بعد گفته مىشود دزدى كند ، پس از ثابت شدن نزد حاكم شرع علاوه بر رد مالى كه دزديده در مرتبه نخست چهار انگشت دست راست او را از بيخ مىبرند و كف دست و انگشت شست او را باقى مىگذارند ، و در مرتبه دوم پاى چپ را از وسط قدم مىبرند و پاشنه پا را باقى مىگذارند ، و در مرتبه سوم به حبس ابد محكوم مىشود و مخارجش را اگر ندارد از بيت المال مىپردازند ، و اگر براى بار چهارم در زندان سرقت كند به اعدام محكوم مىگردد . و اگر چندين مرتبه دزدى كرده و حد جارى نشده است فقط يك مرتبه حد جارى مىشود .
" مسأله 3195 " شرايط اجراى حد سرقت ده چيز است :
1 و 2 و 3 - اين كه سارق بالغ و عاقل باشد و به اختيار خود دزدى كند .
4 - مال دزدى حد اقل معادل يك چهارم دينار - يعنى چهار نخود و نيم طلاى سكه دار برابر " 0 . 864 " گرم طلا - باشد .
5 - بداند مالى كه بر مىدارد مال مردم است ، پس اگر اشتباه نمايد و خيال كند مال خود او است حد جارى نمىشود ، هر چند ضامن است .
6 - خود او در مالى كه دزديده شريك نباشد ، پس اگر كسى از مال مشترك نظير بيت المال يا غنائم جنگى به اندازه سهم خود يا كمتر سرقت نمايد ، هر چند گناه كرده ولى حد بر او جارى نمىشود ، اما اگر بيش از سهم خود سرقت نمايد و مقدار زايد به حد نصاب برسد حد بر او جارى مىشود .
7 - مال در جايى محفوظ و دربسته باشد و او حفاظت آنجا را از بين ببرد ، مثل اين كه قفل را باز كند يا بشكند يا ديوار را خراب يا سوراخ كند و يا از ديوار بالا رود . پس اگر ديگرى در را باز كند و او مال را ببرد ، و يا در اماكن عمومى مالى را ببرد حد جارى نمىشود ، هر چند او را تعزير مىكنند .
8 - به طور مخفيانه مال ديگرى را ببرد ، پس اگر ظالمى به زور و به طور علنى در را باز كند و مال را ببرد ، يا به زور مال را از صاحبش بگيرد يا از دست او بربايد ، و يا در مال امانت تصرف كند و پس ندهد دست او را نمىبرند ، هر چند ضامن است و تعزير هم مىشود .
9 - اضطرار و ناچارى او را به دزدى وادار نكرده باشد ، پس اگر كسى به عنوان مثال در زمان قحطى و كمبود ، مواد غذايى مورد نياز را بدزدد دست او را نمىبرند .

579

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 579
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست