responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 578


حد قذف ( نسبت دادن زنا يا لواط به ديگران )

حد مشروب خوارى

حد قذف ( نسبت دادن زنا يا لواط به ديگران ) :
" مسأله 3186 " اگر كسى كه عاقل و بالغ است از روى اختيار و عمد به مرد يا زن مسلمانى كه عاقل ، بالغ ، آزاد و عفيف است نسبت زنا يا لواط بدهد ، حاكم شرع او را از روى لباس هشتاد تازيانه مىزند . ولى اگر نسبت ناسزاى ديگرى بدهد و يا به او اهانت و اذيت نمايد ، حاكم شرع با تقاضاى طرف به هر اندازه كه صلاح بداند او را تعزير مىكند .
" مسأله 3187 " اگر دو نفر به يكديگر نسبت زنا يا لواط دهند حد قذف بر آنان جارى نمىشود ، ولى هر دو تعزير مىشوند .
" مسأله 3188 " قذف به دو چيز ثابت مىشود :
1 - اقرار شخص نسبت دهنده ، و بنابر احتياط اقرار دو بار انجام شود .
2 - شهادت دو مرد عادل ، و شهادت زنها در اين مورد قبول نمىشود .
" مسأله 3189 " اگر كسى نسبت زنا يا لواط دهد و براى اثبات آن چهار شاهد آورد ، يا شخص متهم آن اتهام را تصديق كند يا تهمت زننده را مورد عفو قرار دهد ، حد قذف جارى نمىشود .
حد مشروب خوارى :
" مسأله 3190 " اگر مسلمان بالغ و عاقل به اختيار خود و با توجه ، يكى از انواع مشروبات الكلى مست كننده را بياشامد - هر چند كم باشد و به حد مستى نرسد - كيفر او هشتاد تازيانه است كه به دستور حاكم شرع بر او اجرا مىشود ، و كيفيت اجراى آن به همان صورتى است كه در حد زنا گفته شد .
" مسأله 3191 " اگر كسى چند بار مشروب خورده و حد نخورده باشد يك حد بر او جارى مىشود ، ولى اگر مشروب بخورد و او را تازيانه بزنند و پس از آن دوباره اقدام به نوشيدن شراب كند و باز هم هشتاد تازيانه ديگر بزنند ، كيفر سومين بار وى اعدام است كه دستور آن به وسيله حاكم شرع صادر مىشود . كافرى هم كه در پناه اسلام است اگر از مشروبات الكلى مست كننده استفاده كند و به اين عمل تظاهر نمايد همين حكم را دارد .
" مسأله 3192 " مشروب خوردن به دو راه ثابت مىشود : اول - شهادت دو مرد عادل دوم - دو مرتبه اقرار ، و كافى بودن يك مرتبه محل اشكال است .
" مسأله 3193 " اگر شرابخوار پيش از اقرار يا اقامه بينه توبه كند حد بر او جارى نمىشود ، و اگر بعد از اقرار توبه كند امام مسلمين در صورت صلاحديد مىتواند او را

578

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 578
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست