responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 542


واجب است وصيت نمايد ، و اگر قضاى نماز و روزه او بر پسر بزرگتر يا ساير ورثه اش - به تفصيلى كه در مسأله " 1229 " گفته شد - واجب باشد بايد به او اطلاع دهد يا وصيت نمايد كه براى او بجا آورند .
د - اگر از ديگران طلبكار است يا نزد ديگران امانتى دارد يا اموالى را در جايى پنهان كرده ، چنانچه وارثان نمىدانند و با نگفتن حق آنان ضايع مىشود واجب است اطلاع دهد ، و در صورتى كه احتمال دهد حق فرزندان صغيرش از بين مىرود يا خود آنان ضايع مىشوند ، بايد براى آنان قيم و سرپرست امينى معين نمايد .
شرايط وصيت كننده و وصيت :
" مسأله 2989 " وصيت كننده بايد عاقل و بالغ باشد و از روى اختيار وصيت كند ، پس وصيت از روى اكراه صحيح نيست . و كودك ده ساله اى كه خوب و بد را تشخيص مىدهد اگر براى خويشان خود يا براى كار خوبى - مثل ساختن مسجد و مدرسه - وصيت كند ، نسبت به يك سوم از مالش صحيح مىباشد ، ولى صحت وصيت سفيه نسبت به يك سوم مال خود براى خويشان يا كارهاى خير محل اشكال است . و وصيت شخص ورشكسته اى كه توسط حاكم شرع از تصرف در اموالش منع شده نسبت به مالش بى اثر است ، مگر اين كه طلبكاران از حق خود بگذرند .
" مسأله 2990 " در وصيت صراحت در لفظ شرط نيست ، پس اگر با كنايه و اشاره مقصود خود را بفهماند وصيت صحيح است .
" مسأله 2991 " اگر نوشته اى با امضا يا مهر ميت يافت شود ، چنانچه مقصود او را بفهماند و معلوم باشد كه براى وصيت كردن نوشته بايد طبق آن عمل شود .
" مسأله 2992 " كسى كه از روى عمد دست به خودكشى زده و به گونه اى صدمه ديده كه يقين يا گمان به مردن او پيدا مىشود ، اگر بعد از اين عمل وصيت كند كه مقدارى از مال او را به مصرفى برسانند وصيت او صحيح نيست ، ولى اگر قبل از اين عمل وصيت كرده باشد صحيح است .
" مسأله 2993 " اگر انسان وصيت كند كه چيزى را به شخصى بدهند ، بنابر احتياط واجب در صورتى آن فرد آن چيز را مالك مىشود كه آن را پس از مرگ وصيت كننده قبول كند ، و كافى بودن قبول در زمان حيات وصيت كننده محل اشكال است .
" مسأله 2994 " اگر وصيت كند چيزى به كسى بدهند و آن فرد پيش از آن كه قبول يا رد نمايد بميرد ، تا وقتى ورثه او وصيت را رد نكرده اند مىتوانند آن چيز را قبول نمايند . ولى

542

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 542
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست