responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 538


و مطمئن درمان بيمارى منحصر به آن باشد در حد ضرورت اشكال ندارد .
" مسأله 2979 " آشاميدن شراب و انواع مشروبات الكلى حرام و در بعضى از روايات بزرگترين گناه شمرده شده است ، و اگر كسى شراب را حلال بداند ، در صورتى كه متوجه باشد كه لازمه حلال دانستن آن تكذيب خدا وپيامبر اكرم ( ص ) مىباشد كافر است . از حضرت امام جعفر صادق ( ع ) روايت شده است كه فرمودند : " شراب ريشه بديها و منشأ گناهان است ، و كسى كه شراب مىخورد عقل خود را از دست مىدهد و در آن هنگام خدا را نمىشناسد و از هيچ گناهى باك ندارد و هيچ حرمتى را نگه نمىدارد و حق خويشان نزديك را رعايت نمىكند و از زشتيهاى آشكار رو نمىگرداند و روح ايمان و خدا شناسى از بدن او بيرون مىرود و روح ناقص خبيثى كه از رحمت خدا دور است در او مىماند ، و خدا و فرشتگان و پيامبران و مؤمنين او را لعنت مىكنند و تا چهل روز نماز او قبول نمىشود ، و روز قيامت روى او سياه است و زبان او از دهانش بيرون مىآيد و آب دهان او به سينه اش مىريزد و فرياد تشنگى او بلند است " .
" مسأله 2980 " سر سفره اى كه در آن شراب مىخورند - اگر انسان يكى از آنان حساب شود - نبايد بنشيند ، و از چيز خوردن از آن سفره هم بايد اجتناب نمايد .
" مسأله 2981 " بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را كه در اثر گرسنگى يا تشنگى نزديك به مرگ است غذا يا آب بدهد و او را از مرگ نجات دهد .
" مسأله 2982 " كسى كه در اثر گرسنگى يا تشنگى به حد اضطرار رسيده و چيز حلال به دست نمىآورد ، مىتواند به حدى كه خطر را از خود دفع نمايد از چيز حرام بخورد يا بياشامد ، و اگر ناچار شود از مال شخص ديگرى بخورد بايد عوض آن را بدهد .
" مسأله 2983 " خوردن و آشاميدن از منزل يا باغ بستگان نزديك انسان مانند : پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ، عمو ، عمه ، دايى ، خاله ، فرزند ، همسر و نيز دوستان و كسى كه منزل و كار خود را به انسان محول نموده است ، در صورتى كه اطمينان يا گمان به راضى نبودن آنان نداشته باشد جايز است .
مستحبات و مكروهات خوردن و آشاميدن :
" مسأله 2984 " هنگام غذا خوردن چند چيز مستحب است :
1 - پيش از شروع به غذا خوردن و بعد از آن دستها را بشويد .


( 1 ) برگرفته از وسائل الشيعه ، كتاب الاطعمة والأشربة ، باب 12 از ابواب " الاشربه المحرمة " ، حديث 11 ، به ضميمه فروع كافى ، كتاب الاشربه ، باب " شارب الخمر " ، روايت 8 و 16 وباب بعد از آن ، روايت 5 .

538

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 538
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست