responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 537


و بنابر احتياط نسل آن حرام مىشود ، و بنابر احتياط واجب ادرار و مدفوع آن نيز نجس است .
3 - بره و بزغاله اى كه از شير خوك بخورد تا رشد كند و استخوان آن محكم شود ، در اين حالت گوشت و شير و نسل آنها حرام مىشود ، و بنابر احتياط واجب ادرار و مدفوع آنها نيز نجس است .
" مسأله 2972 " حيوانى را كه به خوردن مدفوع انسان عادت كرده اگر بخواهند حلال شود بايد آن را " استبراء " نمايند ، يعنى تا مدتى از خوردن نجاست باز دارند و به آن غذاى پاك دهند ، به گونه اى كه ديگر نگويند نجاستخوار است . و بنابر احتياط واجب مدت استبراى " شتر " چهل روز ، " گاو " سى روز و بهتر است چهل روز ، " گوسفند " ده روز و بهتر است چهارده روز ، " مرغابى " پنج روز و بهتر است هفت روز ، " مرغ خانگى " سه روز و " ماهى " يك شبانه روز مىباشد .
" مسأله 2973 " حيوانى كه انسان با آن نزديكى كرده اگر جزو حيواناتى است كه معمولا از گوشت و شير آن استفاده مىشود ، بايد بلا فاصله آن را بكشند و گوشت آن را بسوزانند ، و اگر از حيواناتى است كه معمولا از آن براى سوارى و بار بردن استفاده مىكنند - مانند : اسب و قاطر و الاغ - بايد آن را به شهر ديگرى برده و در آنجا به فروش برسانند ، و در هر دو صورت كسى كه با آن نزديكى كرده بايد خسارت آن را بپردازد .
" مسأله 2974 " حيوانى كه با آن نزديكى شده اگر با حيوانات ديگر مخلوط و مشتبه شد بايد از راه قرعه آن را تعيين نمايند ، بدين گونه كه اول گله را دو نصف مىكنند و پس از قرعه آن نصف را كه مشخص شده باز دو نصف مىكنند تا بالاخره آن حيوان مشخص شود .
" مسأله 2975 " خوردن چيزهاى نجس و نيز بنابر احتياط واجب هر چيز خبيثى كه طبيعت انسان از آن متنفر است حرام مىباشد ، ولى اگر پاك باشد و مقدارى از آن به طورى با چيز حلال مخلوط و در آن مستهلك شود كه به حساب نيايد خوردن آن اشكال ندارد .
" مسأله 2976 " فرو بردن آب بينى و خلط سينه كه در دهان آمده و نيز فرو بردن غذايى كه از لاى دندان بيرون مىآيد اگر طبيعت انسان از آن متنفر نباشد اشكال ندارد .
" مسأله 2977 " خوردن خاك و گل حرام است ، ولى خوردن مقدار كمى از تربت حضرت سيد الشهداء ( ع ) براى شفا و نيز خوردن گل داغستان و گل ارمنى براى درمان - چنانچه درمان منحصر به خوردن اينها باشد - اشكال ندارد .
" مسأله 2978 " خوردن ، آشاميدن ، تزريق و يا استعمال چيزى كه براى جسم يا روح انسان ضرر قابل توجه دارد حرام است ، ولى اگر در موردى به نظر پزشك متخصص

537

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 537
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست