responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 53


و موقع وارد شدن به مكان تخلى ابتدا پاى چپ و موقع بيرون آمدن ابتدا پاى راست را بگذارد . همچنين مستحب است در حال تخلى سر را بپوشاند وسنگينى بدن را بر پاى چپ بيندازد .
" مسأله 242 " مستحب است انسان پيش از نماز و پيش از خواب و پيش از جماع و بعد از بيرون آمدن منى ادرار كند .
" مسأله 243 " هنگام تخلى نشستن روبروى خورشيد و ماه و روبروى باد و در جاده ، خيابان ، كوچه ، درب خانه و زير درختى كه ميوه مىدهد مكروه است ، همچنين چيز خوردن ، توقف زياد ، تطهير كردن با دست راست و حرف زدن در حال تخلى مكروه مىباشد ، ولى اگر ذكر خدا بگويد يا از روى ناچارى حرف بزند مكروه نيست .
" مسأله 244 " ايستاده ادرار كردن و ادرار در زمين سخت و سوراخ جانوران و در آب - خصوصا آب ايستاده - مكروه است . همچنين خود دارى كردن از ادرار و مدفوع مكروه مىباشد ، و در صورتى كه ضرر مىرساند نبايد خود دارى كند .
لازم به ذكر است كه برخى از مستحبات و مكروهات نامبرده در مسائل فوق دليل محكمى ندارد ، ولى عمل به آنها به قصد رجاء و اميد ثواب خوب است .
وضو " وضو " شستشوى مخصوصى است كه انسان به دستور خدا پيش از نماز براى تطهير دل و تقرب به خداوند انجام مىدهد ، و خود را با اين شستن ظاهرى آماده زدودن آلودگيهاى روحى وقلبى مىكند ، از اين رو انسان هر چه به هنگام وضو توجه و حضور قلب بيشترى داشته باشد ، نشاط و حضور معنوى بهترى در نماز خواهد داشت . اما بايد دانست كه فلسفه وضو را نمىتوان به اين امور محدود كرد يا به امورى چون شستن و رعايت بهداشت منحصر نمود ، و آنچه در وضو لازم و اساسى است تعبد و بندگى و اطاعت در برابر ذات يگانه خداوند است .
" مسأله 245 " در وضو ، شستن صورت و دستها و مسح كردن جلوى سر و روى پاها به ترتيبى كه در مسائل آينده گفته مىشود واجب است ، و بجز واجباتى كه در وضو وجود دارد آداب و دعاهايى نيز وارد شده كه مستحب است هنگام وضو به آنها توجه شود .
" مسأله 246 " وضو را به دو صورت مىتوان انجام داد : ترتيبى و ارتماسى .
" وضوى ترتيبى " آن است كه آب روى هر يك از اعضاى وضو بريزد و از بالا به پايين به

53

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست