responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 528


به طورى كه رگهاى چهارگانه بريده نشود ، در صورتى كه حيوان جان داده باشد حرام شده است ، ولى اگر هنوز جان دارد به گونه اى كه بريدن چهار رگ در جان دادن آن اثر دارد و بعد از بريدن آنها دست و پايش حركت مىكند ، مىتوان بلا فاصله از زير برآمدگى گلو حيوان را ذبح كرد و در اين صورت حلال مىشود .
" مسأله 2933 " اگر گرگ يا حيوان درنده ديگر گلوى گوسفند را به طورى بكند كه از چهار رگى كه در گردن است و بايد موقع ذبح بريده شود چيزى نمانده باشد ، آن حيوان حرام شده است ، ولى اگر آن رگها سالم و حيوان هنوز زنده است - به گونه اى كه سر بريدن در جان دادن آن اثر دارد و بعد از سر بريدن دست و پايش حركت مىكند - چنانچه به دستورى كه در شرع معين شده سر آن را ببرند پاك و حلال مىباشد .
" مسأله 2934 " بنابر احتياط واجب پيش از جان دادن پوست حيوان ذبح شده را از بدنش جدا نكنند ، و اگر جدا كردند از گوشت آن حيوان نخورند . همچنين بنابر احتياط واجب پيش از جان دادن مغز حرام را كه در تيره پشت است نبرند و سر حيوان را نيز جدا نكنند ، بلكه اگر عمدا مغز حرام را ببرند يا سر را جدا كنند خوردن گوشت آن خالى از اشكال نيست ، ولى اگر به واسطه غفلت يا تيزى كارد بى اختيار مغز حرام يا سر حيوان جدا شد اشكال ندارد و گوشت آن حلال است .
شرايط سر بريدن حيوان :
" مسأله 2935 " سر بريدن حيوان پنج شرط دارد :
1 - كسى كه سر حيوان را مىبرد - مرد باشد يا زن - بايد مسلمان باشد و با اهل بيت پيامبر ( ص ) اظهار دشمنى نكند . و بچه مسلمان هم اگر خوب و بد را تشخيص مىدهد و كيفيت سر بريدن حيوان را مىداند مىتواند سر حيوان را ببرد .
2 - سر حيوان را با چيزى ببرد كه از جنس آهن باشد ، ولى چنانچه آهن پيدا نشود و طورى باشد كه اگر سر حيوان را نبرند مىميرد ، مىتوان با هر وسيله تيزى كه چهار رگ آن را جدا كند - مانند شيشه و سنگ تيز - سر حيوان را بريد .
3 - هنگام سر بريدن بايد جلوى بدن حيوان رو به قبله باشد ، ولى خود ذبح كننده لازم نيست رو به قبله باشد ، هر چند بهتر است . و كسى كه مىداند بايد رو به قبله سر ببرد اگر عمدا حيوان را رو به قبله نكند ، گوشت آن نجس و خوردن آن حرام مىشود ، ولى اگر فراموش كند يا قبله را اشتباه كند يا جهت قبله را نداند و نتواند بپرسد و ناچار به ذبح باشد يا نتواند حيوان را رو به قبله كند اشكال ندارد .

528

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 528
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست