responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 529


4 - هنگامى كه مىخواهد سر حيوان را ببرد يا كارد به گلويش بگذارد بايد به نيت سر بريدن نام خدا را بگويد ، و همين اندازه كه بگويد : " بسم الله " كافى است . و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را بگويد آن حيوان پاك نمىشود و گوشت آن حرام است ، ولى اگر از روى فراموشى نام خدا را نگويد اشكال ندارد ، و مستحب است هر وقت يادش آمد بگويد : " بسم الله على اوله وآخره " .
5 - حيوان پس از سر بريدن حركتى كند ، اگر چه مثلا چشم يا دم خود را حركت دهد يا پاى خود را به زمين زند كه معلوم شود زنده بوده است .
" مسأله 2936 " براى خواباندن حيوان در حال ذبح كيفيت خاصى معتبر نيست و فرقى نمىكند كه حيوان را به جانب راست يا چپ بخوابانند ، ولى بايد جلوى بدن آن رو به قبله باشد .
" مسأله 2937 " در ذبح كننده " اختيار " شرط نيست ، پس اگر كسى از روى اكراه ولى با مراعات شرايط شرعى حيوان را ذبح كند حلال و پاك است . همچنين لازم نيست بردن نام خدا از نظر ذبح كننده واجب باشد ، پس اگر كسى كه معتقد به وجوب آن نيست هنگام ذبح به قصد ذبح نام خدا را بر زبان جارى كند كافى است .
" مسأله 2938 " گفتن " بسم الله " توسط شخص ديگرى غير از ذبح كننده و يا توسط ضبط صوت و نظاير آن كافى نيست .
" مسأله 2939 " فولاد از جنس آهن است ، همچنين استيل ، آلومينيوم ، منيزيوم و امثال اينها اگر به نظر اهل فن از جنس آهن باشد ذبح با آنها اشكال ندارد ، ولى اگر از روى مسامحه يا جهالت به آنها آهن گفته شود ذبح با آنها صحيح نيست .
" مسأله 2940 " سر بريدن حيوان با دستگاههايى كه اخيرا متداول شده در صورتى كه شرايط شرعى - مانند : رو به قبله بودن ، بسم الله گفتن و . . . - رعايت شود و وسيله ذبح از آهن باشد جايز است . و لازم نيست براى يكايك " بسم الله " بگويد ، بلكه اگر هنگام زدن دكمه و گفتن " بسم الله " ذبح چند حيوان را قصد كند و " بسم الله " را به قصد آنها بگويد همه آنها حلال مىشود ، به شرط آن كه ذبح همه آنها عرفا در يك زمان باشد ، ولى اگر به تدريج و با فاصله ذبح شوند بايد براى هر كدام يك " بسم الله " گفته شود .
" مسأله 2941 " بى حس كردن حيوان توسط دستگاه يا هر وسيله ديگر قبل از ذبح اگر به طور كامل نباشد و مانع از خروج خون متعارف از حيوان پس از سر بريدن نشود اشكال ندارد . و بايد در غير حال ناچارى از وارد كردن ضربه گيج كننده به سر حيوان قبل از ذبح - اگر موجب اذيت حيوان باشد - خود دارى شود ، ولى موجب حرام شدن

529

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 529
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست