responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 49


( مسأله 209 " تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است ، و كسى كه مىخواهد به مسجد برود مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكيزه بپوشد ، و موقع داخل شدن به مسجد ابتدا پاى راست و موقع بيرون آمدن ابتدا پاى چپ را بگذارد .
" مسأله 210 " وقتى انسان وارد مسجد مىشود مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند ، و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواند كافى است .
" مسأله 211 " خوابيدن در مسجد چنانچه انسان ناچار نباشد ، و صحبت كردن راجع به كارهاى دنيا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعرى كه در آن نصيحت و مانند آن نباشد مكروه است ، همچنين مكروه است كه آب دهان يا بينى يا اخلاط سينه را در مسجد بيندازد ، يا صداى خود را بلند كند ، ولى بلند كردن صدا براى اذان كراهتى ندارد .
احكام ظرفها " مسأله 212 " خوردن و آشاميدن در ظرفهايى كه از پوست سگ يا خوك و يا مردار ساخته شده حرام است ، و نبايد اين ظروف را در وضو و غسل و كارهاى ديگرى كه طهارت در آن شرط است به كار برد ، بلكه احتياط مستحب آن است كه چرم سگ و خوك و مردار را - اگر چه به صورت ظرف هم نباشد - به هيچ نحو استعمال نكنند .
" مسأله 213 " خوردن و آشاميدن از ظرف طلا يا نقره و استعمال آن حرام است ، و بنابر احتياط واجب از استعمال آنها در زينت اطاق هم اجتناب شود ، ولى نگاه داشتن آنها بدون استعمال حرام نمىباشد ، اگر چه ترك آن بهتر است .
" مسأله 214 " استعمال ظرفى كه روى آن را آب طلا يا نقره داده اند خالى از اشكال نيست .
" مسأله 215 " اگر فلزى را با طلا يا نقره مخلوط كنند و ظرف بسازند ، چنانچه مقدار آن فلز به قدرى زياد باشد كه به آن ظرف طلا يا نقره نگويند استعمال آن مانعى ندارد .
" مسأله 216 " گيره استكان را كه از طلا يا نقره مىسازند اگر بعد از برداشتن استكان به آن ظرف گفته شود ، استعمال آن به تنهايى يا با استكان حرام است ، ولى اگر به آن ظرف گفته نشود استعمال آن مانعى ندارد .
" مسأله 217 " استعمال ظرفى كه معلوم نيست از طلا و نقره است يا از چيز ديگر اشكال ندارد .
" مسأله 218 " ساختن ظرف طلا و نقره و مزدى كه براى آن مىگيرند حرام نيست ،

49

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست