responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 48


" مسأله 201 " نجس كردن حرم پيامبر ( ص ) و امامان ( ع ) حرام است ، و اگر نجس شود ، چنانچه نجس ماندن آن بى احترامى باشد تطهير آن واجب است ، بلكه احتياط مستحب آن است كه اگر بى احترامى هم نباشد آن را تطهير كنند .
" مسأله 202 " توقف " جنب " ، " حائض " و " نفساء " در مساجد و نيز وارد شدن آنان در مسجد الحرام و مسجد النبى ( ص ) به تفصيلى كه در جاى خود بيان مىشود حرام است .
" مسأله 203 " داخل شدن كفار در مسجد هر چند براى شنيدن مطالب اسلامى باشد اشكال دارد ، زيرا علاوه بر كفر معمولا جنب مىباشند . و اگر خواستند جهت شنيدن مطالب اسلامى داخل مسجد شوند ، بايد محلى را در كنار مسجد تهيه نمود كه عنوان " مسجد " نداشته باشد .
" مسأله 204 " نصب عكس و پوستر و مانند آن به ديوار مسجد اگر موجب تخريب و ضرر به آن نشود حرام نيست ، گرچه وجود عكس هنگام نماز مكروه است .
" مسأله 205 " جا گرفتن در مسجد و مانند آن - به هر شكل كه باشد - اگر طول نكشد و به گونه اى باشد كه چنانچه ديگرى در آنجا بنشيند عرفا بگويند جاى او را غصب كرده ، موجب اولويت مىشود و استفاده ديگرى از آن جايز نيست .
" مسأله 206 " انجام مراسم گوناگون در مساجد اگر مزاحم نماز و وعظ و ارشاد نباشد و موجب تخريب و ضرر به مسجد و يا هتك آن نشود اشكال ندارد .
" مسأله 207 " نقل و انتقال ملكيت مسجد يا تغيير آن براى كارهاى ديگر كه با مسجد بودن منافات دارد جايز نيست ، و ابزار و لوازم آن مانند در و پنجره و فرش را اگر به هيچ وجه در همان مسجد يا مساجد ديگر قابل استفاده نباشد مىتوانند بفروشند ، و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمير همان مسجد و اگر نه صرف تعمير مساجد ديگر نمايند . و كسانى كه مىخواهند فرش يا چيز ديگرى براى مساجد يا حسينيه ها و يا حرم امامان ( ع ) بخرند خوب است آن را وقف نكنند ، بلكه به آنجا تمليك نمايند تا متولى يا حاكم شرع بتواند در موقع لزوم آن را مطابق مصلحت تبديل نمايد .
" مسأله 208 " ساختن مسجد و تعمير مسجدى كه نزديك به خرابى است مستحب مىباشد ، و اگر مسجد طورى خراب شود كه تعمير آن ممكن نباشد ، مىتوانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند ، بلكه مسجدى را كه خراب نشده مىتوانند براى احتياج مردم خراب كنند و بزرگتر يا محكمتر بسازند .


به مسائل " 391 " ، " 408 " و " 492 " مراجعه شود .

48

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست